اندیشه بشرى، حکمت الهى و فلسفه اسلامى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1379 شماره 24-23
چکیده:
راى در پیش گرفتن راهى میانه بین دو موضع افراطى موجود در میان متفکران مسلمان معاصر ـ که شبیه عقل گرایى و ایمان گرایی افراطى در اندیشه مسیحیت است ـ گفته شده است که تأمل در جهانشمولى فلسفه نسبت به دین (و این که در تمام فرهنگها و ملل, مطالعات و تأملات فلسفى در باب دین وجود دارد) روشن مى سازد که نباید دست از دفاع عقلى فلسفى از اندیشه دینى برداشت. بلکه باید فلسفه را بیش از آنچه تداعى گر فیلسوفان مشهور یونان باستان و میراث آنها باشد, فهم کرد. براى آن که فلسفه اسلامى شکوفا شده و در خدمت اسلام باشد, باید آن را در کنار توجه به میراث ارزشمندش, فراتر از حد و حدود میراث خویش گسترش داد. فلسفه اسلامى باید به دنبال حکمت و تواضعى باشد که پیامبران از زمان حضرت آدم(ع) ارائه کرده اند.
واژه (فلسفه) از زبان یونانى گرفته شده است; اما آنچه این واژه بر آن دلالت مى کند, چیزى است که ـ حتى در صورتى که تفسیر نسبتاً محدودى از فلسفه داشته باشیم ـ نمى توان خاستگاه آن را منحصر به دولت شهرهاى یونانى اى دانست که هزاران سال پیش از زندگى حضرت مسیح(ع) وجود داشته اند. غالباً تالس ملطى1 (حدوداً 640 ـ 546 قبل از میلاد) را نخستین فیلسوف یونان باستان دانسته اند. وى که از بازماندگان مهاجران فنیقى به یونان بود, عقیده داشت که حتى سنگها و سایر چیزهاى به ظاهر بى جان, سرشار از حیاتند. او برداشتى عرفانى از طبیعت داشت و ادعا مى کرد که خدایان در همه چیز رسوخ دارند. برخى از مورخان احتمال مى دهند که او عقیده بسیار مشهور خود را مبنى بر این که جهان از آب به وجود آمده است, از افسانه هاى مصرى گرفته است.2 صرف نظر از این که تالس را نخستین فیلسوف یونان باستان بشناسیم یا نه; بى تردید مى توان گفت که او در روزگار خود, (فیلسوف) شناخته نمى شده است; چرا که این واژه را پیروان فیثاغورس, که یکى از مهم ترین شاگردان تالس است, وضع کرده اند. بنابراین, واضعان واژه (فلسفه) اعضاى نحله سرّی عارفان ریاضت کش یعنى نحله فیثاغورسیان بوده اند.

حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87

حکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387   (پياپي 43)، پاييز 1387  شماره3

معیت ذات الهی با موجودات در فلسفه مشاء و حکمت صدرا

نویسنده: الهه رحیمی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معیت ذات الهی با موجودات در فلسفه مشاء و حکمت صدرا

استاد راهنما: علیرضا قایمی نیا ، استاد مشاور: یار علی فیروز جایی ، دانشجو: الهه رحیمی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

سرمقاله: پیامبر (ص)؛ جمال الهی در آینه بشری

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47

حکمت الهی و آفرینشِ هدف دار

نویسنده: امیر شیرزاد ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391

نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » شماره2

نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94

جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)

نویسنده: فاطمه نادری پاریزی ، استاد راهنما: محمدتقی سبحانی ، استاد مشاور 1: محمدتقی کرمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی صفت جمال الهی از دیدگاه فلسفه و کلام اسلامی

نویسنده: سمیه ابوالقاسمی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: فاطمه رجبی همدانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397