نظریه حق استاد مرتضی مطهری و پیامدهای سیاسی ـ اجتماعی آن
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 شماره 77 - بهار 96
چکیده:
در عصر مدرن امور سیاسی ـ اجتماعی بر پایه باور به حق رأی همگان سامان میپذیرد. فیلسوفان اسلامی با مواجهۀ با این مسئله، به خِردورزی در آن برمیآیند و به این نتیجه میرسند که در تفکر اسلامی، حق و تکلیف، ملازم و پابهپای هم بوده، با یکدیگر مبنای ساماندهی امورند؛ مرتضی مطهری پایه تحلیلی خود را از مسئله حق، توجه به دو مسئله میداند: یکی آنکه، حقوق طبیعی در طبیعت اشیا به ودیعت گذاشته شده و انسان نیز از جمله آنهاست؛ یعنی حقوق طبیعی در سرشت انسان به ودیعت نهاده شده، مبدأ اختیارات و وظایف افراد در برابر یکدیگر است. دوم آنکه، حقوق بشر، فطریِ آدمی است و هر استعداد طبیعی، استحقاقی را برای انسان بهنحو قوه تولید میکند. بنابراین، هر آنچه از مواهب اولیه طبیعی باشد، صاحب حق است؛ هرچند این حق بالفعل نباشد. وی حق را مبنای درک عقل عملی و مبنای تعاملات افراد جامعه و دولت و مردم میداند و معتقد است احکام شرعی (فردی و سیاسی اجتماعی) به منظور حفظ حقوق فطری بشر است. نزد وی جامعه و نظام سیاسی دارای شخصیت حقیقی بوده و خود لوازم آن مثل امام و امامت جامعه صاحب حق میباشند و در تقدم و تأخر حقوق فرد و جامعه تقدم بر حقوق جامعه است.
در عصر مدرن امور سیاسی ـ اجتماعی بر پایه باور به حق رأی همگان سامان میپذیرد. فیلسوفان اسلامی با مواجهۀ با این مسئله، به خِردورزی در آن برمیآیند و به این نتیجه میرسند که در تفکر اسلامی، حق و تکلیف، ملازم و پابهپای هم بوده، با یکدیگر مبنای ساماندهی امورند؛ مرتضی مطهری پایه تحلیلی خود را از مسئله حق، توجه به دو مسئله میداند: یکی آنکه، حقوق طبیعی در طبیعت اشیا به ودیعت گذاشته شده و انسان نیز از جمله آنهاست؛ یعنی حقوق طبیعی در سرشت انسان به ودیعت نهاده شده، مبدأ اختیارات و وظایف افراد در برابر یکدیگر است. دوم آنکه، حقوق بشر، فطریِ آدمی است و هر استعداد طبیعی، استحقاقی را برای انسان بهنحو قوه تولید میکند. بنابراین، هر آنچه از مواهب اولیه طبیعی باشد، صاحب حق است؛ هرچند این حق بالفعل نباشد. وی حق را مبنای درک عقل عملی و مبنای تعاملات افراد جامعه و دولت و مردم میداند و معتقد است احکام شرعی (فردی و سیاسی اجتماعی) به منظور حفظ حقوق فطری بشر است. نزد وی جامعه و نظام سیاسی دارای شخصیت حقیقی بوده و خود لوازم آن مثل امام و امامت جامعه صاحب حق میباشند و در تقدم و تأخر حقوق فرد و جامعه تقدم بر حقوق جامعه است.
نظریه حق استاد مرتضی مطهری و پیامدهای سیاسی ـ اجتماعی آن
3/21/2017 12:00:00 AM
نظریه حق استاد مرتضی مطهری و پیامدهای سیاسی اجتماعی آن
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1396 بهار1396 شماره1
روش شناسی اندیشه های اجتماعی استاد مرتضی مطهری با تأکید بر نظریه فطرت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مقایسهای آرا و اندیشههای استاد مرتضی مطهری و هربرت اسپنسر در باب تکامل اجتماعی
نویسندگان:
اصغر محمدی
،
زینب باصری
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره4 (پیاپی40)
چارچوب نظریه پیشرفت و تکامل از منظر استاد مطهری
نویسندگان:
حمید پارسانیا
،
اکبر دوایی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 1 (پیاپی 13)
نظریه کنش انسانی در اندیشه استاد مطهری ره
نویسندگان:
حمید دهقانیان
،
حسن خیری
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 2
ترجمه کتاب ((اندیشه سیاسی آیهالله استاد مطهری ))
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1384 - [کارشناسی ارشد]
استیفای حق تأهل و کارکردهای اجتماعی آن
نویسنده:
حسین حسن زاده
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1397 شماره 1(پیاپی 21)
شریعت سهله و سمحه با تأکید بر نظریه استاد مطهرى
نویسنده:
احمد عابدینی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1383 شماره 39
فلسفه حق در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری
نویسنده:
حسین توسلی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 (پياپي 13)، بهار 1380 شماره1