کارکردهای رهاییبخشِ «یاد رنج متعالی» در رویارویی با رنجهای انسانِ معاصر
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 54
چکیده:
این مقاله، با عطف توجه به الاهیات عملیِ سنتِ شیعی و جایگاه «رنج وجودی» در آن، میکوشد مدلی از هویت مشترک دینی و انسجام اجتماعی مبتنی بر «یاد رنج وجودی» در درون و در میان ادیان ابراهیمی و حتی غیرابراهیمی را پیشنهاد نماید. رنج وجودی و رهاییبخش که نمونۀ تاریخی آن را میتوان در آلام پیامبر خاتم9 و اهل بیت: مشاهده کرد رنجی است خاتم و کمالیافته (بهلحاظ تاریخی) که کمال آ ن را میتوان در چهار عنصر اجتماعی بودن، عقلانیبودن، احساسیبودن، و وجودیبودن مشاهده کرد. یاد چنین رنجی که در گذشته رخ داده، میتواند راهی باشد مشترک، برای همزیستی اجتماعی و بین الادیانی در زمان کنونی، برای دوری گزیدن و رهایی از رنجهای انسانی در حال و آینده، و برای تقریب افقهای مشترک معنایی از زندگی.
[i]. این مقاله، که ثمرۀ مطالعات نویسنده در دانشگاه ویرجینیای آمریکا (در سال 2008ـ 2009) است، با اساتید مختلف در دپارتمان دینشناسی، همچون عبدالعزیز ساشادینا(اسلامشناس)، پیتر اکس (استاد در فلسفه یهودی)، پُل جونز (استاد در الاهیات لیبرال)، لَری بوشارد (استاد در ادبیات و الاهیات تراژیک)، کیون هارت(استاد در پدیدارشناسی)، چارلز متیوز (استاد در اخلاق و الاهیات سیاسی)، و برخی از اساتید در دپارتمان جامعهشناسی مانند جیمز هانتر (استاد در دین و فرهنگ)، و بسیاری از دانشجویان دینشناسی و جامعهشناسی در دوره دکترا مورد گفتوگو قرار گرفته و سرانجام در میان اعضای هیئت عملی و محققینِ «مؤسسه مطالعات پیشرفته در فرهنگ» (IASC) وابسته به دپارتمان جامعهشناسی دانشگاه ویرجینیا در ماه مِی 2009 بهطور رسمی ارائه گردیده است.
این مقاله، با عطف توجه به الاهیات عملیِ سنتِ شیعی و جایگاه «رنج وجودی» در آن، میکوشد مدلی از هویت مشترک دینی و انسجام اجتماعی مبتنی بر «یاد رنج وجودی» در درون و در میان ادیان ابراهیمی و حتی غیرابراهیمی را پیشنهاد نماید. رنج وجودی و رهاییبخش که نمونۀ تاریخی آن را میتوان در آلام پیامبر خاتم9 و اهل بیت: مشاهده کرد رنجی است خاتم و کمالیافته (بهلحاظ تاریخی) که کمال آ ن را میتوان در چهار عنصر اجتماعی بودن، عقلانیبودن، احساسیبودن، و وجودیبودن مشاهده کرد. یاد چنین رنجی که در گذشته رخ داده، میتواند راهی باشد مشترک، برای همزیستی اجتماعی و بین الادیانی در زمان کنونی، برای دوری گزیدن و رهایی از رنجهای انسانی در حال و آینده، و برای تقریب افقهای مشترک معنایی از زندگی.
[i]. این مقاله، که ثمرۀ مطالعات نویسنده در دانشگاه ویرجینیای آمریکا (در سال 2008ـ 2009) است، با اساتید مختلف در دپارتمان دینشناسی، همچون عبدالعزیز ساشادینا(اسلامشناس)، پیتر اکس (استاد در فلسفه یهودی)، پُل جونز (استاد در الاهیات لیبرال)، لَری بوشارد (استاد در ادبیات و الاهیات تراژیک)، کیون هارت(استاد در پدیدارشناسی)، چارلز متیوز (استاد در اخلاق و الاهیات سیاسی)، و برخی از اساتید در دپارتمان جامعهشناسی مانند جیمز هانتر (استاد در دین و فرهنگ)، و بسیاری از دانشجویان دینشناسی و جامعهشناسی در دوره دکترا مورد گفتوگو قرار گرفته و سرانجام در میان اعضای هیئت عملی و محققینِ «مؤسسه مطالعات پیشرفته در فرهنگ» (IASC) وابسته به دپارتمان جامعهشناسی دانشگاه ویرجینیا در ماه مِی 2009 بهطور رسمی ارائه گردیده است.
کارکردهای رهاییبخشِ «یاد رنج متعالی» در رویارویی با رنجهای انسانِ معاصر
3/21/2009 12:00:00 AM
کارکردهای رهایی بخش « یاد رنج متعالی » در رویارویی با رنج های انسان معاصر
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 (پياپي 54)، تابستان 1388 شماره2
رنج عرفانی و شور اجتماعی: کارکردهای یاد واقعه عاشورا در جهان امروز
نويسنده:
حبیبالله بابایی
، مقدمه:
محمد لگنهاوزن
،
کتاب: علمی و فرهنگی - 1393
نگاه متعالی به انسان در فلسفه ملاصدرا
ناقد:
پارسانیا و دیرباز
، ارائه دهنده:
ابراهیم علیپور
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1395
مهارتهای رویارویی با خشم
نویسنده:
محمود اکبری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1394 شماره 137 رمضان
توکل ، چیستی ، مبانی و کارکردهای آن در زندگی معاصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مکتب رنج قرائت کِرکگور از رنج در مسیحیت
نویسنده:
یحیی نصرتی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43
نیچه و نیازهاى انسان معاصر
نویسنده:
یار علی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45
یادمرگ (پژوهشی پیرامون ابعاد و کارکردهای تربیتی یاد مرگ در نهج البلاغه)
نویسنده:
محمد جواد فدایی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1393