میان شرق و غرب (*)
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
گفتهاند که عیبهای مشخص غرب متجدد عبارتند از: اصالت عقل استدلالی (1) ، مادهگرایی (2) و احساساتگرایی (3) . به حکم اصالت عقل استدلالی، عقل استدلالی، به تنهایی، همه معرفت را پدید میآورد; به حکم مادهگرایی، فقط ماده به زندگی معنا می دهد; و اما احساسات گرایی که بهتر ودقیقتر آن است که از آن به روانشناسیگرایی (4) تعبیر کنیم علاوه بر این حقیقت که نباید یک برانگیزندگی خاص را با برانگیزندگی فینفسه اشتباه کرد، نباید با مبالغه در کاستیهای غربیان بخواهیم نقایص شرقیان را دست کم بگیریم. به حکم روانشناسیگرایی، امور معنوی و عقلانی به امور نفسانی، و از این رو، به نحوی به امور دون انسانی، تحویل میشوند: این، گرچه کاملا تناقض آمیز است، سخن برخی از قائلان به اصالت عقل استدلالی میباشد.
گفتهاند که عیبهای مشخص غرب متجدد عبارتند از: اصالت عقل استدلالی (1) ، مادهگرایی (2) و احساساتگرایی (3) . به حکم اصالت عقل استدلالی، عقل استدلالی، به تنهایی، همه معرفت را پدید میآورد; به حکم مادهگرایی، فقط ماده به زندگی معنا می دهد; و اما احساسات گرایی که بهتر ودقیقتر آن است که از آن به روانشناسیگرایی (4) تعبیر کنیم علاوه بر این حقیقت که نباید یک برانگیزندگی خاص را با برانگیزندگی فینفسه اشتباه کرد، نباید با مبالغه در کاستیهای غربیان بخواهیم نقایص شرقیان را دست کم بگیریم. به حکم روانشناسیگرایی، امور معنوی و عقلانی به امور نفسانی، و از این رو، به نحوی به امور دون انسانی، تحویل میشوند: این، گرچه کاملا تناقض آمیز است، سخن برخی از قائلان به اصالت عقل استدلالی میباشد.
میان شرق و غرب (*)
3/21/1998 12:00:00 AM
تحلیل تطبیقی سیمای شرق و غرب در شعر حافظ ابراهیم و اقبال لاهوری
نویسندگان:
دکتر جعفر دلشاد
،
محمد جواد اصغری
،
مقاله نشریه: کاوش نامه ادبیات تطبیقی » سال 1390 بهار 1390 شماره1
قیام طبیعت علیه پلاستیک /راهرفتن روی لبۀ تیغ /حجابدوستی، در شرق و غرب /صدکلمهایها
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 301
پاره های اسلام شناسی (5) اسلام شناسی در غرب (2): پاتریشیا کرونه و پایان شرق شناسی
نویسنده:
محمد حسین رفیعی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 149-150
نقد کتاب «شرق شناسی و اسلام شناسی غربیان»
نویسنده:
محمد ابراهیم روشن ضمیر
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 107-108