گفت وگو با استاد دکتر محمد صادقی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 9-10
کلیدواژه:
تفسیر المیزان
،
تفسیر الفرقان
،
تفسیر قرآن به قرآن
،
علامه طباطبایى
،
ویژگىهاى المیزان
،
کاستىهاى المیزان
،
دکتر صادقى
چکیده:
در این مصاحبه ویژگىها، کاستىها و اقدامات بایسته مربوط به المیزان مورد توجه قرار گرفته است. آیةاللَّه دکتر صادقى در این گفتمان دیدگاه خود را در رابطه با ویژگىها و ابعاد المیزان این گونه توضیح مىدهد: المیزان بدون تأثیرپذیرى از دیدگاههاى دیگران توجّه به مقصود و معانى اصیل قرآن دارد، نیز دیدگاه قرآن را در محورهاى فلسفى، عرفانى، علمى، اخلاقى، اجتماعى، ادبى، فقهى، معرفت دینى در افق دید قرآنپژوهان قرار مىدهد، روش تفسیر قرآن به قرآن المیزان در حاشیه تفسیر اهل بیت و احیاء آن به حساب مىآید، در این روش قرآن در تفهیم معانى، خودکفاست و روایات تفسیرى در راستاى مقاصدى جز تفسیر، مورد بهرهبردارى قرار مىگیرد. استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن که مستلزم احاطه بر قرآن است براى معصوم به صورت مطلق و براى غیر معصوم به صورت نسبى امکانپذیر است. هر چند علامه، در تفسیر المیزان مسائلى را نوشته است که کاملاً به آنها معتقد بوده است ولى در مواردى متناقض نیز سخن مىگوید. شایسته است روش علامه با اصلاحات و به صورت گروهى توسط واجدان شرایط لازم تداوم یابد. تفسیر الفرقان بیشتر از المیزان متأثر است ولى تحمیلهاى المیزان را ندارد.
در این مصاحبه ویژگىها، کاستىها و اقدامات بایسته مربوط به المیزان مورد توجه قرار گرفته است. آیةاللَّه دکتر صادقى در این گفتمان دیدگاه خود را در رابطه با ویژگىها و ابعاد المیزان این گونه توضیح مىدهد: المیزان بدون تأثیرپذیرى از دیدگاههاى دیگران توجّه به مقصود و معانى اصیل قرآن دارد، نیز دیدگاه قرآن را در محورهاى فلسفى، عرفانى، علمى، اخلاقى، اجتماعى، ادبى، فقهى، معرفت دینى در افق دید قرآنپژوهان قرار مىدهد، روش تفسیر قرآن به قرآن المیزان در حاشیه تفسیر اهل بیت و احیاء آن به حساب مىآید، در این روش قرآن در تفهیم معانى، خودکفاست و روایات تفسیرى در راستاى مقاصدى جز تفسیر، مورد بهرهبردارى قرار مىگیرد. استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن که مستلزم احاطه بر قرآن است براى معصوم به صورت مطلق و براى غیر معصوم به صورت نسبى امکانپذیر است. هر چند علامه، در تفسیر المیزان مسائلى را نوشته است که کاملاً به آنها معتقد بوده است ولى در مواردى متناقض نیز سخن مىگوید. شایسته است روش علامه با اصلاحات و به صورت گروهى توسط واجدان شرایط لازم تداوم یابد. تفسیر الفرقان بیشتر از المیزان متأثر است ولى تحمیلهاى المیزان را ندارد.
گفت وگو با استاد دکتر محمد صادقی
3/21/1997 12:00:00 AM
گفت وگو با حجة الاسلام والمسلمین استاد سید هادى خسروشاهى
نویسنده:
واعظ زاده خراسانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1386 شماره 142