تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399
چکیده:
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستی‌شناختی و جهتی تقسیم نموده‌اند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نام‌های 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعاره‌ای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعاره‌ای برای مخاطب باور پذیرتر است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71

تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4

تحلیل قیام عاشورا با استناد به آیات قرآنی

مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 9

بررسی آیات عهدونسیان

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1364 شماره 51

بررسی دیدگاه اتصال قیامت به حکومت مهدی موعود از نگاه فریقین

مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1401 دوره 11، شماره 41 (تابستان 1401)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397