تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399
چکیده:
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باور پذیرتر است.
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باور پذیرتر است.
تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت
3/20/2020 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
زهرا حامدی شیروان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ
نویسندگان:
عباس اقبالی
،
بتول قربانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
تحلیل انتقادی تفسیر علمی آیات مربوط به چگونگی آفرینش جهان از نظر مفسران
نویسندگان:
سید تقی آل محمد
،
کاوس روحی برندق
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2
تحلیل قیام عاشورا با استناد به آیات قرآنی
نویسندگان:
سید رضی قادری
،
مهرداد دیوسالار
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1398 شماره 9
ظرفیت نظریه استعاره های مفهومی برای استخراج الگوهای قرآنی در تبیین «زیست معنوی»
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: معارج » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره3
تحلیل کاربردشناسانۀ کارکرد اقناعی استعاره در نامههای برگزیدۀ نهج-البلاغه
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
بررسی دیدگاه اتصال قیامت به حکومت مهدی موعود از نگاه فریقین
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1401 دوره 11، شماره 41 (تابستان 1401)
استعاره در مدیریت: نظر و روش
نویسندگان:
لوکاش سولکوفسکی
،
میخال خمیلتسکی
، زيرنظر:
سیدعلیاصغر سلطانی
،
مجید خسروینیک
، مترجم:
روحالله عطایی
، ويراستار:
مهدی وجدانی
،
کتاب: لوگوس - 1398