مفهومشناسی و شاخصهای کسبوکار حلال از دیدگاه اسلام

نویسنده: ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 46
چکیده:
کسبوکار و تعاملات تجاری را میتوان یکی از حوزههای فراگیر تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره، یکی از حوزههایی است که ساماندهی به آن و نظامسازی در آن بسیار دشوار بوده است تا جایی که تئوریهای گوناگون اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح گوناگون کردهاند. آموزههای دین اسلام در حوزة اقتصاد و روابط تجاری، بهگونهای فراگیر و همهجانبه، نظامی برپایة کسبوکار حلال بنا میکنند. درواقع، تلاش برای کسب روزی حلال، ساماندهندة حوزة تعاملات تجاری و اقتصادی است. در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تأمین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصة سامانبخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل ظهور خواهد کرد. برایناساس، در نوشتار حاضر تلاش شد، اصول کسبوکار حلال با تکیه بر آیات و روایات برشمرده و تا حدودی تبیین شود. از جملة این اصول میتوان به شاخصهای کسبوکار اسلامی در عرصة حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع و مصرف، تبلیغات و ترویج و نیز شاخصهای کلی در کسبوکار اسلامی اشاره کرد.

اهمیت و آثار کسب حلال از دیدگاه اسلام

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان

روزی حلال

مقاله نشریه: پوپک » سال 1400 شماره 323

نوروز از دیدگاه اسلام

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 183

غناء از دیدگاه اسلام

نویسنده: کاظم قاضی زاده ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1374 شماره 5-4

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1395

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1394

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1394

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان‌ مطالعه ‌و تدوین‌ کتب‌ علوم ‌انسانی ‌دانشگاهها (سمت) - 1393

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان‌ مطالعه ‌و تدوین‌ کتب‌ علوم ‌انسانی ‌دانشگاهها (سمت) - 1393

انسان از دیدگاه اسلام

کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1393
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397