درآمدی بر گستره، روش ها و مهارت های مطالعات کلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
چکیده:
تصور آغازین از کلام این است که دانش کلام صرفا به مباحث استدلالی در حوزه الهیات و در قلمرو مسئله‌های گذشته و با محوریت اصول دین انجام می‌گیرد. این مقاله در پی این است که ذهنیت مخاطبان علاقمند به کلام را تغییر دهد. دانش کلام در مسئله‌های کهن الهیات خودی و غیر خودی محصور نمی‌شود، بلکه عرصه‌های کلام تطبیقی و مقارن میان ادیان و مذاهب و مباحث نوین کلامی را نیز در بر می‌گیرد. به تعبیری دانش کلام، علاوه بر حوزة «دانش» در حوزه‌های «روش» و «توانش» نیز پا گذاشته است و این مقاله به ترسیم نمایی کلی از این مسائل می‌پردازد.
همچنین پرداختن به دانش کلام و بررسی همه جانبه مسائل آن همچون دانش‌های دیگر مستلزم آشنایی با روش‌ها و برخورداری از مهارت‌های ویژه در عرصه کشف مسائل جدید و پاسخ‌گویی به آن‌هاست. این روش‌ها در دانش کلام به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ روش‌های استخراج، روش‌های تنظیم و تبویب و روش‌های توصیف و تبیین معارف کلامی. مهارت‌ها نیز در دو عنوان جای می‌گیرند؛ مهارت نقد که شامل بخش‌هایی مانند اصول و فنون نقد و کیفیت نقد یک دیدگاه است و مهارت دفع شبهات. در نوشتار حاضر برای هر کدام از روش‌ها و مهارت‌های یاد شده توضیحات و نمونه‌هایی آورده شده است

مهارت ها و آداب دوستی

کتاب: دانشگاه علوم اسلامی رضوی - 1395

درآمدی بر مطالعات معنویت: مجموعه نشست‌ها و سخنرانی‌ها

کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1398

گستره و روش شناسی فقه الاجتماع

مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 101

درآمدی بر روش تفسیر سیاسی قرآن کریم

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395

گونه های مطالعات مستشرقان درباره اسلام و آسیب‌شناسی مطالعات آن ها

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1401 بهار و تابستان (پیاپی 7)

نگرشی بر نگارش های کلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 (پياپي 158)، خرداد و تير 1395 شماره2

روش کلامی مومن الطاق در مواجهه با مکتب های کلامی معاصرش

دانشجو: اکبر اقوام کرباسی ، استاد مشاور: محمدتقی سبحانی ، استاد راهنما: مصطفی محقق داماد ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397