جستاری در آیات فقهی «کتب ضلال»

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 83
چکیده:
واژه «کتب ضلال» در قرآن و روایات به‌کار نرفته است، بلکه اولین‌بار شیخ مفید به آن اشاره نموده و صاحب جواهر برای اولین بار درباره حکم آنها، به آیاتی استناد نموده است. پس از صاحب جواهر، به دلیل اختراع صنعت چاپ و ظهور رسانه‌های گروهی جدید، فقهای زیادی به آن توجه نموده و به آیاتی پیرامون آنها استناد کرده و برخی نیز حرمت استفاده از ماهواره را از آنها نتیجه گرفته‌اند. از همین رو گرچه واژه «آیات فقهی کتب ضلال» توسط فقها به‌کار نرفته، اما به دلیل استناد فقها به آن آیات، اصطلاح مزبور درست است. آیات مزبور جهت حفظ کتب ضلال، تألیف و نگارش آنها و تکسب به آنها مورد استناد قرار گرفته‌اند. اما قصد اضلال به‌وسیله آن کتاب‌ها و وقوع گمراهی، شرط حرام بودن حفظ کتب ضلال هستند، ازاین‌رو حفظ کتب ضلال به خودی خود حرام نیست. از سویی قرآن مسلمانان را به شنیدن سخنان دیگران و پیروی از بهترین سخنان (قرآن) فرا خوانده است. با این وجود، نگارش و نشر کتب مزبور و تکسب به آنها حرام بوده و پاسخ به شبهات آن کتاب‌ها ضروری می‌باشد.

حکم فقهی کتب ضاله در گذر زمان

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 36

آیات الاحکام: بیان احکام فقهی در قرآن

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

نهضت عاشورا : جستاری های کلامی ، سیاسی و فقهی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387

آیات الاحکام : بیان احکام فقهی در قرآن (جلد 1)

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1393

جستاری در ماهیت اسلامی‌سازی علوم

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 372

جستاری در «منتخب مکاتیب قطب»

نویسنده: جواد خرمیان ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 شماره 119

جستاری نظری در باب تمدن

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

درآمدی بر ظرفیت سنجی تمدنی آیات فقهی قرآن

مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره24
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397