مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38
چکیده:
موضوع پایان تاریخ که از آموزه های ادیان و مذاهب مختلف آن از جمله تشیع اثنی عشری است، در دوران معاصر نیز مورد توجه ویژه اندیشمندان مغرب زمین قرار گرفته است. فوکویاما از نظریه پردازانی است که اندیشه های او در این زمینه آوازه یافته است. در این مقاله پایه های نظری مهدویت در سپهر اندیشهای تشیع اثنی عشری با نظریة پایان تاریخ فوکویاما در محورهای زیر مقایسه شده است: قانونمندی تاریخ، تکامل تاریخ، کرامت انسان و سرانجام چیستی و ویژگیهای غایت تاریخ، این مقاله به این نتیجه دست یافته است که مهمترین تفاوت مبنایی این دو نظریه، در نگاه به انسان و ابعاد وجودی اوست.

بررسی مقایسه ای اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشر و نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما

نویسنده: نفیسه فلاح پور ، استاد راهنما: حسن حضرتی ، استاد مشاور 1: سیدحسین فلاح زاده ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مهدویت و فلسفه تاریخ

کتاب: موسسه آینده روشن - 1389

تأثیر اندیشه مهدویّت واقفه برکتب الغیبه شیعه امامیه

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره شانزدهم - پاییز 99

نظریه شورا در اندیشه سیاسی معاصر شیعه

استاد راهنما: منصور میراحمدی ، استاد مشاور: نجف لک زایی ، دانشجو: مهدی قانعی اردکانی ،
پایان‌نامه: - 1382 - [کارشناسی ارشد]

نظریه شورا در اندیشه سیاسی معاصر شیعه

نویسنده: مهدی قانعی اردکانی ، استاد راهنما: منصور میراحمدی ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تاريخ اجتماعي شيعه (از ابتدا تا پايان عصر آل بويه)

طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1394/09/28 تا تاریخ: 1396/10/01

مقایسه تاریخ نگاری شیعه و عثمانیه درباره دوران حکومت امام علی (ع)

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رویکرد تطبیقی به پایان تاریخ

نویسنده: رضا مهدیان فر ،
کتاب: موسسه آینده روشن - 1394

بازگشت به دنیا در پایان تاریخ

کتاب: بوستان کتاب - 1384
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397