دور قیامت در نظر اسماعیلیان نزارى

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 3 - پاییز - مسلسل 11
چکیده:
نزاریان ایران از سال 487 قمرى که المستنصر بالله فوت کرد تا سال 557 قمرى از امام مستور پیروى مى کردند. از این تاریخ به بعد پیرو امامت حسن بن محمد بن کیابزرگ که پدرش حجت و داعى امام مستور بود گردیدند. حسن دوم در سال 559 قمرى با اعلام دور قیامت تغییر اساسى در نگرش نزاریان به مذهب و عقاید مذهبى به ویژه بهشت و دوزخ به وجود آورد و عبادات ظاهرى را ملغى اعلام کرد.
جایگاه و اهمیت امام در بین نزاریان و همچنین باطنى گرا بودن آنها در پذیرش این اعتقاد تإثیر بسزائى داشت. با اعلام دور قیامت, نزاریان وارد دور جدید تاریخ خود شدند که تا سال 607 قمرى ادامه داشت. در این سال جلال الدین حسن نومسلمان قیامت را باطل اعلام کرد و نزاریان را به پیروى از شریعت فرا خواند, اما این اعتقاد هم دیرى نپایید که با به قدرت رسیدن فرزندش علإالدین محمد سوم بار دیگر رویکرد محدودى به عقیده قیامت به وجود آمد و عقیده ستر بین آنها نضج گرفت.

خواجه نصرالدین طوسی و اسماعیلیان نزاری

نویسنده: مطهره سادات احمدپناه ، استاد راهنما: حسین ایزدی ، استاد مشاور 1: محسن الویری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مذهب خواجه نصیرالدین طوسی و تاثیر آن بر تعامل وی با اسماعیلیان نزاری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1389 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 89 - مسلسل 41 و 42

بررسی تحولات فرهنگی اسماعیلیان نزاری از دعوت تا سلطنت (483 – 654ه.ق/ 1190 – 1256م.)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 87 - مسلسل 33 و 34

اسماعیلیان اصفهان‏

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14

اسماعیلیان و مخالفانشان

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1379 شماره 3 - پاییز - مسلسل 3

قومس و اسماعیلیان

نویسنده: حسن شادپور ،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1385 شماره 4 - زمستان 85 - مسلسل 28

زیانکاران واقعی در قیامت

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

چگونگی سنجش اعمال در قیامت

نویسنده: مصطفی آزادیان ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 156 رمضان

گواهان روز قیامت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1369 شماره 111

گواهان روز قیامت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1370 شماره 112
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397