اخلاق در مصباح الهدایه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 22
چکیده:
چکیده
در کتاب مصباح الهدایه که از متون عرفانی قرن هفتم هجری قمری و به قلم عزّالدین محمود کاشانی نگاشته شده، یک بخش به اخلاق اختصاص یافته و در آن بیان گردیده که عرفان و اخلاق با هم معادل هستند و همه‌ی خیراتِ دنیا و آخرت در اخلاق نهفته است. سرچشمه‌های اخلاق حسنه را پنج عامل می‌داند: طهارتِ طینت، حُسن عادت، عقل، ایمان و توحید، که تحلیلی جدید از اخلاق به شمار می‌آید. وی، مکارم اخلاقی را که مورد تأیید عرفان نیز هست از روایات رسول خدا و گفتار بزرگان عرفان نقل می‌نماید تا نشان دهد که هدف اصلیِ دین، اخلاق و تخلّق به اخلاق الهی است. ایشان، مهم‌ترین مکارم را که مورد رضای الهی و باعث سعادتمندی انسان است، راستی، ایثار، قناعت، تواضع، مدارا، عفو و احسان، خوش رویی، شادابی و مهر و بالاخره محبّت معرفی می‌نماید. این اصول انسان‌ساز در جوامع امروز نیز می‎توانند مشکلات فردی و اجتماعی را در جهان از بین ببرند.
مقاله‌ی پیش‌رو، ضمن اشاره به پیشینه‌ی بحث اخلاق در آثار عرفانی متقدّم، گزارشی از بخش اخلاق در کتاب مصباح الهدایه را پیش روی خوانندگان ارجمند قرار می‌دهد.

مقام خلافت انسانی با تاکید بر آرای امام خمینی در مصباح الهدایه

مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره16

سیری در انوار الهدایه

نویسنده: یعقوب علی برجی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 23

بررسی تطبیقی نظریات کانت،آدامز و استاد مصباح در باب نسبت دین و اخلاق

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 27

مقدّمه اى بر شرح الهدایه صدرا

نویسنده: اکبر ثبوت ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92

دستی که «آیت‌الله مصباح» بوسید

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 389

کاربرد اخلاق حکایت در اخلاق کاربردی

مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1401 دوره 5، شماره 15 (تابستان 1401)

رابطه دین و اخلاق از نظر آیت الله مصباح یزدی و پاسخ به شبهات مربوطه

نویسنده: ستار سبحانی نیا ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اخلاق در بازار

نویسنده: حسن صنعتکار ،
کتاب: بوستان کتاب - 1390

اخلاق در اداره

کتاب: بوستان کتاب - 1399
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397