بررسی نفس‌شناسی قاضی‌سعید قمّی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 91
چکیده:
قاضی‌سعید قمی از فیلسوفان و عارفان سدۀ یازدهم هجری و از بزرگان حکمت اسلامی است. وی در زمینه نفس‌شناسی بسان دیگر حکیمان مسلمان، نفس را جوهری مجرّد می‌داند، ولی اختلاف‌نظر عمده او با دیگران در این است که به باور ایشان، نفس هیچ‌گاه حتی پس از مرگ، ارتباط وجودی‌اش را با بدن به‌طور کامل از دست نمی‌دهد و همواره ـ حتی پس از مرگ ـ حصّه‌ای از جسمِ مادی عنصری به‌همراه نفس باقی می‌ماند و حشر در عالم آخرت نیز بر اساس همان حصّه جسمانی خواهد بود. از همین رو، وی کیفیت معاد را بر خلاف نظریه‌های فلسفی، جسمانیِ عنصری می‌داند. در این مقاله می‌کوشیم آرای وی درباره مسئله نفس و بدن و لوازم آن و نیز برخی تضادّ‌های جدّی در فلسفه‌ورزی‌ ایشان را که به دلیل اخذ مبانی مختلف در اندیشه وی رخ داده بررسی کنیم. نتیجه بررسی‌ها در این مقاله آن است که وی دوره‌هایی از تفکر را تجربه کرده و در هر دوره متأثر از مبانی کلامی یا فلسفی و عرفانی بوده و در هر دوره به اندیشه‌هایی معتقد شده است که در تضاد آشکار با مبانی فکری قبلی وی بوده است.

بررسی نفس شناسی قاضی سعید قمی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 (پياپي 91)، پاييز 1397 شماره3

بررسی اندیشه‌های کلامی علی بن ابراهیم قمی

دانشجو: محمد ارزانی ، استاد مشاور: سید حسن طالقانی ، استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]

اندیشه سیاسی میرزای قمی

کتاب: بوستان کتاب - 1387

ادراک زمان با توجه به نفس‌شناسی صدرایی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1400 _ مسلسل 50

بررسی تطبیقی آراء کلامی قاضی سعید قمی و امام خمینی

نویسنده: فاطمه مظفری ، استاد راهنما: احمد عابدی ، استاد مشاور 1: عبدالحسین خسروپناه ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تأثیرپذیری ملاصدرا از ابن عربی در مسائل نفس‌شناسی

نویسنده: بهزاد مرتضایی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10

منزلت فلسفی قاضی سعید قمی

نویسنده: محسن کدیور ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 32

میرزاى قمى و شاهان قاجار

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و پنجم - بهار 83

تفسیر قمی در ترازوی نقد

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397