ساى بابا و توهم تجلى خداگونه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1388 شماره 154-153
چکیده:
عرفانهاى نوظهور اشاره به رونق جریانهاى فکرى است که در دهه‏هاى گذشته با شکلى متفاوت در دنیاى معنوى به راه افتاده است. در بدو فراگیرى این عرفانها امر بر شمارى مشتبه شد که عرفانهاى نوظهور، گرایشهاى معنوى منکر وجود خدا هستند، حال آن‏که در این عرفانها اشاراتى به وجود خداوند رفته است، لکن مسأله بر سر میزان اعتبار خدا و چگونگى قدرت‏نمایى او در امور انسانى است. بدین سان که این گرایشها از آن جهت که اثرپذیرفته از جریانهاى مدرن غربى‏اند، به شدت بر انسان‏گرایى تکیه دارند و به هیچ عنوان حاضر نیستند از اصول اولیه خود، یعنى اومانیسم و سکولاریسم، دست بردارند. از جهت دیگر، چون این نحله‏ها عنوان عرفان، دین و یا معنویت را به خود گرفته‏اند، ناگزیر، در فراخور احوال و نوشتار و گفتار خویش سخن از خدا و یا خدایان متعدد را به میان آورده‏اند.
 ساتیا ساى بابا به عنوان یکى از مروجین عرفانهاى نوظهور در هند داراى آوازه‏اى جهانى است. او بر اساس تعالیم کهن هندو و ویژگیهاى منحصر به فرد عرفانهاى نوپدید داراى تعالیم قابل توجهى است.
 نگارنده در این مقاله سعى دارد تا بعد از اشاره‏اى کوتاه به ویژگیهاى تجلّیهاى خدا در هندوئیسم، ادعاى نوع رابطه ساتیا ساى بابا با خدا و تجلّیهاى سه‏گانه او را بررسى کند.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

من و بابا

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1396 دی (154)

طور تجلی

نویسنده: محمدعلی صاعد ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 273

مثل بابا

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1396 دی (154)

همراه با بابا و مامان

مقاله نشریه: پوپک » سال 1396 خرداد (275)

کارت حقوق بابا

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 فروردین 96

آفرین به بابا!

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1397 تیر (160)

بابا حتماً می‌آید!

نویسنده: مریم کوچکی ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1391 شماره 274

پسر مؤدب بابا

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1398 تیر (352)

کمر درد بابا

مقاله نشریه: سنجاقک » سال 1383 دعای قبل از خواب(شماره4)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397