تمکّن یوسف (ع) جلوهاى از چیرگى خداوند
نویسنده:
کمال الدین غراب
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 21-22
چکیده:
نشان دادن چیرگى خداوند در بخشهاى گوناگون داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن است. نویسنده، پس از گزارش داستان حضرت یوسف(ع) تا آیه 21 سوره یوسف، عبارت "و لکنّ اکثر الناس لایعلمون" را به عنوان نقطه ختامى بر نکاتى که قرآن تا این بخش از داستان قصد توجه دادن خواننده را به آنها دارد، تلقى کرده و به توضیح و شرح جمله "واللَّه غالب على امره" به عنوان نتیجه ماجرا پرداخته و معتقد است منظور و مفهوم غلبه خداوند بر امور، عبارت از حضور چیره و غالب ذاتى مدبّر و آگاه است که براى مقصود خود طرح و نقشه دقیق و همه جانبهاى کشیده است و در لحظه لحظه پیاده نمودن آن از لابهلاى رویدادهاى گوناگونى که خلق مىنماید حضور حکیمانه خود را به اثبات مىرساند. در ادامه با همین نگاه به شرح و تفسیر داستان یوسف پرداخته و در جاىجاى داستان چیرگى خداوند را بر نموده است.
نشان دادن چیرگى خداوند در بخشهاى گوناگون داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن است. نویسنده، پس از گزارش داستان حضرت یوسف(ع) تا آیه 21 سوره یوسف، عبارت "و لکنّ اکثر الناس لایعلمون" را به عنوان نقطه ختامى بر نکاتى که قرآن تا این بخش از داستان قصد توجه دادن خواننده را به آنها دارد، تلقى کرده و به توضیح و شرح جمله "واللَّه غالب على امره" به عنوان نتیجه ماجرا پرداخته و معتقد است منظور و مفهوم غلبه خداوند بر امور، عبارت از حضور چیره و غالب ذاتى مدبّر و آگاه است که براى مقصود خود طرح و نقشه دقیق و همه جانبهاى کشیده است و در لحظه لحظه پیاده نمودن آن از لابهلاى رویدادهاى گوناگونى که خلق مىنماید حضور حکیمانه خود را به اثبات مىرساند. در ادامه با همین نگاه به شرح و تفسیر داستان یوسف پرداخته و در جاىجاى داستان چیرگى خداوند را بر نموده است.
تمکّن یوسف (ع) جلوهاى از چیرگى خداوند
3/20/2000 12:00:00 AM
زیباشناسی اسلوب تأکید در سورۀ یوسف (ع)
نویسندگان:
حجت رسولی
،
قادر قادری
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5
دیدگاه فقهگرایانه مفسران در قصه حضرت یوسف(ع)
نویسندگان:
محمد امامی
،
محمد میرزایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 80
عناصر ادبی و هنری در داستان یوسف (ع) از نگاه سید قطب
نویسندگان:
خلیل پروینی
،
یحیی امینی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1