ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
قانون مدنی میراثی از حقوق کهن است و به دلیل ریشه قدیمی خود، بر مفهوم «خانواده‏گسترده‏» تکیه دارد; خانواده‏ای که نسلهای پیاپی در آن پیوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشیه و اطراف آن از هم ارث می‏برند. این گروه اجتماعی از دیرباز نقشی مهم در اقتصاد و سیاست و همبستگی قومی و ملی داشته است. در درون گروه نیز، همه به خاندان و تبار خویش افتخار می‏کنند; خود را موظف به حفظ قدرت و شوکت آن می‏دانند; به اطاعت از بزرگ خاندان مباهات می‏کنند و در یک گورستان می‏آرامند تا نشان پیوند ابدی آنان باشد. در این گروه، ارث بردن اعضا از یکدیگر طبیعی است: هم با علاقه و میل متوفی تناسب دارد و هم ضامن بقای ثروت خانواده در درون آن می‏شود.
ولی امروز خانواده به سوی ترکیبی از زن و شوهر و فرزندان پیش می‏رود و علاقه‏های پیشین قومی رو به سستی نهاده است: به عنوان مثال، توارث میان نواده‏های عمو و خاله نه مبتنی بر محبت و علاقه و خواست مفروض متوفی است و نه به تحکیم مبانی خانواده کمک می‏کند. این خویشان، بویژه در شهرهای بزرگ و کشورهایی که مهاجرت در آن شایع است، گاه یکدیگر را نمی‏شناسند و هیچ علاقه و ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه، حکمتی که موجب توارث شده است تغییر یافته یا رو به دگرگونی است و تنها نشانه‏هایی از رسوم کهن (مانند احترام به پدر و مادر) در آن دیده می‏شود.
از سوی دیگر، همبستگی میان زن و شوهر نیز چهره دیگری یافته است: در اخلاق کنونی، زن بیگانه‏ای نیست که به حکم ضرورت به خانواده شوهر پیوند خورده باشد تا مرگ شوهر بتواند او را از ستون اصلی جدا سازد و به خاندان پدری بازگرداند. این بیگانه، بویژه اگر فرزندی را هم در دامان خود پرورده باشد، مرکز عاطفی خانواده نوپا و یار و همدل و معاون متوفی است; و پس از مرگ شوهر، بازمانده کانون پیشین و نگاهبان خانواده صدمه‏دیده و نام متوفی و حامی فرزندان آن است. پس سزاوار نمی‏نماید که گاه از میراث خود محروم بماند یا اندکی سهم برد و ثبات خانواده‏ای که او یکی از پایه‏گذاران اصلی آن بوده است‏به عموزاده‏ای داده شود که سالیان دراز از فرهنگ و تبار خویش گریخته و تنها نامی از متوفی در خاطره‏اش مانده است.

عدالت صحابه در چشم‌انداز کتاب و سنت

مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 3

رابطه امنیت و عدالت در قرآن و سنت

نویسنده: جواد بهروز ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: محمد محمد ستوده آرانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رابطه عدالت و امنیت در قرآن و سنت

استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور: محمد ستوده آرانی ، دانشجو: جواد بهروز ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

ارکان نظریه‌ی «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسنده‌ی عدالت»

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 98 - تابستان 1401

تحلیل و بررسی پیش فرض های ارزش شناختی عدالت سازمانی

مقاله نشریه: اسلام و مدیریت » سال 1393 بهار و تابستان 1393 شماره5

ارکان نظریه ی «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسنده ی عدالت»

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 دوره 25، شماره 2 (تابستان 1401)

واقعه حرّه: رویارویی ارزش های دینی و سنت های جاهلی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

بهترین همسران

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1377 شماره 80
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397