تلاش‌های قرآنی معتزله

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3
چکیده:
 تلاشهاى علمى و فکرى معتزله پیرامون علوم و معارف قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. معتزله از اوایل قرن دوّم به دست واصل بن عطاء شکل گرفت. معتزلیان، مسائل قرآنى را در ضمن اصل »عدل« یکى از اصول مذهب خود، قابل طرح مى‌دانند. زیرا بر این باورند که قرآن فعلى است از افعال خدا و بحث درباره افعال خدا در اصل »عدل« مطرح است. توجّه بیش از حد معتزلیان به عقل باعث شد تا دست آنان از بسیارى روایات و احادیث کوتاه شود و چون در مناظرات با مخالفان، دلیل عقلى کارگر نمى‌افتاد و نیاز به دلیل نقلى بود، ناگزیر، قرآن به عنوان مهم‌ترین تکیه‌گاه معتزله مورد استناد آنان قرار مى‌گرفت. نویسنده در ادامه به تاریخچه تفسیر و مفسّران معتزله پرداخته و از واصل بن عطاء (131 ه .ق.( بنیانگذار فرقه معتزله و از مفسّران بزرگ مدرسه عراق - تا على بن محمد بن احمد بن هارون العمرانى الخوارزمى الحنفى (560 ه .ق.( - شاگرد زمخشرى - تألیفات قرآنى معتزلیان را معرفى کرده است.

دیدگاه ‏های قرآنی معتزله

نویسنده: حسین محمدی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 3

شیخ مفید و معتزله

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

تلاش‏هاى جدید در نگرش به مسائل زنان‏‏

نویسنده: الهام رضایی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 158

«در آمدى بر تلاش‏هاى فرهنگى امام صادق ع»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 299

نگاهی به تلاش‌های سیاسی امام علی النقی(ع)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1390 شماره 231

درآمدی بر تلاش‌های علمی ـ فرهنگی امام رضا«ع»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 391

تأثیر اندیشه‌های ‌کلامی معتزله بر شیعه

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره هشتم - پاییز 97

وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره سوم - زمستان 77

تاثیر اندیشه‌های کلامی معتزله بر شیعه

مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1399 شماره پانزدهم-تابستان 99

نمی از یم تلاش‌های علمی امام حسن عسکرى«علیه‌السلام»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397