ساخت فقه اجتهادی شیعه و مسالهی قدرت با تاکید بر مکتب فقهی بغداد و حلّه
نویسنده:
محمود فلاح
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 90
چکیده:
هدف مقالهی حاضر، فهمِ ساختار تفکر سیاسیِ جریان فقه اجتهادی شیعی است. بدینمنظور با روش «درون فهمی» و با مطالعهی آثار فقهی مکتب اجتهادی بغداد و حلّه، کوشیدهایم به درکِ فضای زیست و فهمِ منطقِ جهان آنان نزدیک شویم. مطالعهی این آثار، رابطهی تفکر اجتهادی با مفهوم «امامت» را آشکار میکند. فقه اجتهادی با هدفِ جمع بینِ آرمان شیعه (که با ظهورِ امام غایب محقق میشود) و واقعیتِ زندگی در دورهی غیبت، از اصول «اجتهاد» در استنباطِ حکم شرعی بهره بُرده و میانِ شرع و عقل پیوند برقرار کرده است. مهمترین پیامد این تفکر، بازسازی و امتداد نظریهی مرجعیت شرعی امام در قالب «نظریهی نیابت فقیهِ مجتهد» در برخی مسئولیتهای شرعی است. نظریهی امامت شیعی بهمقتضای جهانبینی فقهی امامیه، در حد نیابت عام فقیه محدود مانده و بهجای اندیشیدن به تاسیس «نهادِ قدرت سیاسی» و بازتولید مفاهیمِ سیاسی برای بیان ویژگیهای زعامت سیاسی دورهی غیبت، کوشیده است زمینهی زندگی مومنانهی شیعیان در حاکمیت قدرتهای جور را مهیا کند. بههمیندلیل، آندسته از مفاهیم و مباحث مربوط به قدرت سیاسی که حوزهی تصمیمگیری فقیهِ مجتهد قرار دارند، در ابواب مختلف بحث شده و حکم فقهیشان بیان گردیده است.
هدف مقالهی حاضر، فهمِ ساختار تفکر سیاسیِ جریان فقه اجتهادی شیعی است. بدینمنظور با روش «درون فهمی» و با مطالعهی آثار فقهی مکتب اجتهادی بغداد و حلّه، کوشیدهایم به درکِ فضای زیست و فهمِ منطقِ جهان آنان نزدیک شویم. مطالعهی این آثار، رابطهی تفکر اجتهادی با مفهوم «امامت» را آشکار میکند. فقه اجتهادی با هدفِ جمع بینِ آرمان شیعه (که با ظهورِ امام غایب محقق میشود) و واقعیتِ زندگی در دورهی غیبت، از اصول «اجتهاد» در استنباطِ حکم شرعی بهره بُرده و میانِ شرع و عقل پیوند برقرار کرده است. مهمترین پیامد این تفکر، بازسازی و امتداد نظریهی مرجعیت شرعی امام در قالب «نظریهی نیابت فقیهِ مجتهد» در برخی مسئولیتهای شرعی است. نظریهی امامت شیعی بهمقتضای جهانبینی فقهی امامیه، در حد نیابت عام فقیه محدود مانده و بهجای اندیشیدن به تاسیس «نهادِ قدرت سیاسی» و بازتولید مفاهیمِ سیاسی برای بیان ویژگیهای زعامت سیاسی دورهی غیبت، کوشیده است زمینهی زندگی مومنانهی شیعیان در حاکمیت قدرتهای جور را مهیا کند. بههمیندلیل، آندسته از مفاهیم و مباحث مربوط به قدرت سیاسی که حوزهی تصمیمگیری فقیهِ مجتهد قرار دارند، در ابواب مختلف بحث شده و حکم فقهیشان بیان گردیده است.
ساخت فقه اجتهادی شیعه و مسالهی قدرت با تاکید بر مکتب فقهی بغداد و حلّه
3/20/2020 12:00:00 AM
ساخت فقه اجتهادی شیعه و مساله ی قدرت با تاکید بر مکتب فقهی بغداد و حله
نویسنده:
محمود فلاح*
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 دوره 23، شماره 2 (تابستان 1399)
تطورات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متاخر تا مکتب حله متقدم
نویسنده:
حمید عطائی *
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه امامیه » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره7
جایگاه و تأثیر تقوا بر قدرت سیاسی با تأکید بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ولایت سیاسى در فقه شیعه (با تأکید بر دیدگاه امام خمینى قدس سره)
نویسنده:
غلامحسن مقیمى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
تبیین نظریه قدرت در روایات با تأکید بر احادیث کافی
نویسنده:
محمدعلی محمودی قهساره
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 2:
محمدکاظم رحمان ستایش
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
محدوده کفویت فقهی با تاکید بر کارآمدی و پایداری خانواده
نویسندگان:
عبدالرسول احمدیان
،
ملیحه میرلوحی
،
مقاله کنفرانس: دومین کنفرانس بین المللی فقه، حقوق و پژوهش های دینی - 1399
تأثیر نظام سیاسی و ساخت قدرت در عربستان سعودی بر فاجعه منا
نویسنده:
سیدمهدی علیزاده موسوی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 73 - بهار 95
نقد و بررسی آراء مکتب تفکیک با تأکید بر معاد جسمانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
گام های تئوریک شیعه برای گذار از حاشیه به هسته قدرت سیاسی (با تأکید بر ایران اسلامی)
دانشجو:
احمد رهدار
، استاد راهنما:
داوود مهدوی زادگان
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1392 - [پایان نامه دکترا]