دگراندیشان عرب و اسباب نزول آیات حجاب
نویسنده:
محمد فرجاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 51-52
کلیدواژه:
حجاب
،
اسباب نزول
،
قرائت ها
،
جابری
،
عشماوی
،
مرنیسی
،
شحرور
،
عقله
،
عبدالفتاح عبدالقادر
چکیده:
در این نوشتار قرائت های دگراندیشان عرب و استواری این قرائت ها بر اسباب نزول آیات حجاب به بحث و بررسی گذاشته شده است.
در متون تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت هفت سبب نزول برای آیه پنجاه و سوم سوره احزاب آمده است. جابری، مرنیسی و عشماوی بر اساس اسباب نزول آیه شریفه، حجاب در عبارت «فسئلوهن من وراء حجاب» (احزاب/53) را حجاب اصطلاحی نمی شناسند و حکم حجاب را ویژه همسران پیامبر (ص) می دانند و از پذیرش عمومیت آیه سرباز می زنند.
آیه پنجاه و نهم سوره احزاب چهار سبب نزول دارد. جابری و عبد الفتاح عبدالقادر با بهره گرفتن از این اسباب، عبارت «ان یعرفن» و برخورد تند عمر با کنیزان محجبه، علت حکم حجاب را شناسایی زنان آزاد و آزار ندیدن ایشان می خوانند و براساس قاعده «حکم دائر مدار علت است» از انتفاء حکم به انتفاء علت سخن می گویند.
آیه سی و یکم سوره نور سه سبب نزول دارد. عقله، شحرور، جابری و عشماوی از اسباب نزول این آیه سود برده و حجاب سینه را تنها مدلول آیه معرفی می کنند.
نویسنده این مقاله پس از گزارش هریک ار این قرائت ها به نقد و بررسی آنها نشسته و با معیارهایی که خود این دگراندیشان پذیرا هستند، نظریات آنها را در ترازوی نقد می نهد.
در این نوشتار قرائت های دگراندیشان عرب و استواری این قرائت ها بر اسباب نزول آیات حجاب به بحث و بررسی گذاشته شده است.
در متون تفسیری، روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت هفت سبب نزول برای آیه پنجاه و سوم سوره احزاب آمده است. جابری، مرنیسی و عشماوی بر اساس اسباب نزول آیه شریفه، حجاب در عبارت «فسئلوهن من وراء حجاب» (احزاب/53) را حجاب اصطلاحی نمی شناسند و حکم حجاب را ویژه همسران پیامبر (ص) می دانند و از پذیرش عمومیت آیه سرباز می زنند.
آیه پنجاه و نهم سوره احزاب چهار سبب نزول دارد. جابری و عبد الفتاح عبدالقادر با بهره گرفتن از این اسباب، عبارت «ان یعرفن» و برخورد تند عمر با کنیزان محجبه، علت حکم حجاب را شناسایی زنان آزاد و آزار ندیدن ایشان می خوانند و براساس قاعده «حکم دائر مدار علت است» از انتفاء حکم به انتفاء علت سخن می گویند.
آیه سی و یکم سوره نور سه سبب نزول دارد. عقله، شحرور، جابری و عشماوی از اسباب نزول این آیه سود برده و حجاب سینه را تنها مدلول آیه معرفی می کنند.
نویسنده این مقاله پس از گزارش هریک ار این قرائت ها به نقد و بررسی آنها نشسته و با معیارهایی که خود این دگراندیشان پذیرا هستند، نظریات آنها را در ترازوی نقد می نهد.
دگراندیشان عرب و اسباب نزول آیات حجاب
3/21/2007 12:00:00 AM
روش شناسی کشف و اعتبارسنجی اسباب نزول (الگوریتم دستیابی به اسباب نزول آیات)
نویسنده:
عبدالحمید واسطی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 82
اهل بیت و اسباب نزول
نویسندگان:
سید علی موسوی
،
حسن حکیم باشی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
تطابق تفسیرى اسباب نزول و آیه، روشى در جهت نقد اسباب نزول
نویسنده:
محمد مهدی مسعودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
حوزه ارتباط اسباب نزول و تفسیر
نویسنده:
محمد مهدی مسعودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
نقد و بررسی کتابهای اسباب نزول
نویسندگان:
محمد بهرامی
،
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 2
اسباب نزول در تفسیر المنار
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
اسباب نزول در تفسیر طبری
نویسنده:
سید محمد حسین موسوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1