تأملی در حکم تبدیل نیت تمتع به اِفراد در بانوان حجگزار
نویسنده:
مهدی ساجدی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 شماره 93
چکیده:
پژوهش پیشِرو حکم تبدیل نیت عمرۀ تمتع به حج اِفراد در مورد بانوان در انجام فریضۀ حج و عمره، بهدلیل لزوم رعایت شرط طهارت را بررسی کرده است. همچنین، فتواهای فقیهان و مستندات آنان را نیز در این باره کاویده است. یافتههای این پژوهش، که بهصورت اسنادی و کتابخانهای صورت گرفته، چنین است: با توجه به اینکه شرط ورود به مسجدالحرام و انجام طواف، طهارت است، بانوان میتوانند جهت رعایت این شرط، با استفاده از دارو از ایجاد قاعدگی جلوگیری کنند؛ مشروط به اینکه استفاده از دارو برای آنان ضرر قابلتوجهی نداشته باشد. اما در فرض پیشامد قاعدگی، درصورتیکه فرصت برای انجام اعمال عمره و درک حج، ضیق باشد، پنج نظریه مطرح شده است و مطابق با نظر مشهور فقیهان، بانوی حجگزار باید نیت عمرۀ تمتع را به حج اِفراد تبدیل نماید. اما دقت نظر در دو دسته از روایات موجود در این زمینه، ما را به این نتیجه میرساند که ملاک حکم در مورد وظیفۀ مکلفی که دچار قاعدگی شده، علم به امکان حصول طهارت، پیش از فرارسیدن زمان حج و عدم علم است: بدین معنا که اگر مکلف میداند حصول طهارت پیش از فرارسیدن زمان حج ممکن نیست، باید نیت خود را تبدیل به حج اِفراد نماید؛ اما اگر علم به حصول طهارت تا آن زمان ندارد، باید بر نیت تمتع باقی بماند و سعی و تقصیر را انجام دهد. در این صورت، چنانچه بعد از حصول طهارت فرصت داشت، بقیۀ اعمال عمرۀ تمتع را انجام دهد و اگر فرصت ضیق بود یا طهارت حاصل نشد، اعمال حج را بهجا آورده و پس از آن، طواف عمره قبل از انجام طواف حج را قضا کند.
پژوهش پیشِرو حکم تبدیل نیت عمرۀ تمتع به حج اِفراد در مورد بانوان در انجام فریضۀ حج و عمره، بهدلیل لزوم رعایت شرط طهارت را بررسی کرده است. همچنین، فتواهای فقیهان و مستندات آنان را نیز در این باره کاویده است. یافتههای این پژوهش، که بهصورت اسنادی و کتابخانهای صورت گرفته، چنین است: با توجه به اینکه شرط ورود به مسجدالحرام و انجام طواف، طهارت است، بانوان میتوانند جهت رعایت این شرط، با استفاده از دارو از ایجاد قاعدگی جلوگیری کنند؛ مشروط به اینکه استفاده از دارو برای آنان ضرر قابلتوجهی نداشته باشد. اما در فرض پیشامد قاعدگی، درصورتیکه فرصت برای انجام اعمال عمره و درک حج، ضیق باشد، پنج نظریه مطرح شده است و مطابق با نظر مشهور فقیهان، بانوی حجگزار باید نیت عمرۀ تمتع را به حج اِفراد تبدیل نماید. اما دقت نظر در دو دسته از روایات موجود در این زمینه، ما را به این نتیجه میرساند که ملاک حکم در مورد وظیفۀ مکلفی که دچار قاعدگی شده، علم به امکان حصول طهارت، پیش از فرارسیدن زمان حج و عدم علم است: بدین معنا که اگر مکلف میداند حصول طهارت پیش از فرارسیدن زمان حج ممکن نیست، باید نیت خود را تبدیل به حج اِفراد نماید؛ اما اگر علم به حصول طهارت تا آن زمان ندارد، باید بر نیت تمتع باقی بماند و سعی و تقصیر را انجام دهد. در این صورت، چنانچه بعد از حصول طهارت فرصت داشت، بقیۀ اعمال عمرۀ تمتع را انجام دهد و اگر فرصت ضیق بود یا طهارت حاصل نشد، اعمال حج را بهجا آورده و پس از آن، طواف عمره قبل از انجام طواف حج را قضا کند.
تأملی در حکم تبدیل نیت تمتع به اِفراد در بانوان حجگزار
3/21/2018 12:00:00 AM
اصطلاحنامه و تبدیل آن به آنتولوژی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
تأملی در حکم اخذ اجرت برای قضا از طرفین دعوا
نویسندگان:
حمید مسجد سرائی
،
محمدحسن نجاری
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1400 شماره 2
ضوابط تأثیر نیّت در ضمان
نویسنده:
علیرضا فرحناک
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 شماره 4 (فصل زمستان- پیاپی 116)
ضوابط تاثیر نیت در ضمان
نویسنده:
علیرضا فرحناک*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1402 دوره 30، شماره 116 (زمستان 1402)
امید، نداشتهها را تبدیل به داشتهها مىکند
نویسنده:
فر ریحانه نعمتی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1383 شماره 150