نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 172
چکیده:
پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید.

نظریه «خون خدا » در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 (پياپي 172)، مهر و آبان 1397 شماره4

تعطیل در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393  شماره72

عرفان اسلامی یا عرفان انحرافی؟

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 فروردین 1402-351

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80

کارکرد حدیث در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 29و30 (ویژه قرآن و حدیث)

اسم الاهى در عرفان اسلامى

نویسنده: سعید رحیمیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45

حقیقت قلب در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره4

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

جهانشمولى عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397