نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 172
کلیدواژه:
خون
،
خون خدا
،
نظریه خون خدا
،
عرفان اسلامی
،
ثارالله
،
قرب فرائض
،
قرب نوافل
،
بعد معنوی
،
بعد وجودی
،
بعد اجتماعی
،
بعد حماسی
،
بعد رثاء
،
بعد عزاء
،
مرگ خدا
،
تئوری سکولار
،
فنا
،
فناشدن
،
حماسه
،
خداوند
چکیده:
پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید.
پرسش اصلی در مقاله پیش رو، معطوف به نحوه تعالی خون انسان کامل و خدایی شدن آن خون (ثارالله) است تا معلوم گردد که آیا ثارالله و انتساب خون به خدا، تعبیری مجازی است یا عبارتی حقیقی است، و اگر انتساب خون به خدا، امری حقیقی و نه از سر مجاز می باشد، آنگاه مفهوم و معنای آن در عرفان اسلامی چه می تواند باشد و چگونه می توان امری مادی و محدود مانند خون را به حقیقتی مطلق و فرامادی (خدا) نسبت داد؟ در مقاله حاضر، نخست، تفسیر مفهوم ثارالله با تاکید بر بحث قرب فرائض و قرب نوافل در عرفان مطرح شده تا با استفاده از قرب فرائض، انتساب خون به خدا به صورت حقیقی بیان شود و این نحوه از انتساب موجب نقص و محدودیت در ناحیه خداوند نباشد. پس از بیان اینکه تعبیر ثارالله متضمن نوعی ارتباط حقیقی (فنا به مثابه شدن) میان انسان کامل و خداوند است، به دو عنصر نهفته دیگر در تعبیر ثارالله اشاره شده و ارتباط حماسه و رثاء با خون مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده در خاتمه تلاش می کند به ابعاد عملی و کارکردهای معاصر چنین موضوعی به ظاهر انتزاعی پرداخته و تضاد نظریه خون خدا را با تئوری سکولار مرگ خدا در دنیای امروز گوشزد نماید.
نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی
3/21/2018 12:00:00 AM
نظریه «خون خدا » در عرفان اسلامی
نویسنده:
حبیب الله بابایی *
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 (پياپي 172)، مهر و آبان 1397 شماره4
تعطیل در عرفان اسلامی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان
،
عمار فوزی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393 شماره72
ظرفیتهای عرفان اسلامی در تمدنزایی
نویسنده:
سید یدالله یزدان پناه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80
کارکرد حدیث در عرفان اسلامی
نویسنده:
سید علی اکبر گندمی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1390 29و30 (ویژه قرآن و حدیث)
حقیقت قلب در عرفان اسلامی
نویسندگان:
حسن رمضانی
،
محسن پارسانژاد
،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره4
اصالت عرفان اسلامى*
نویسنده:
مارتین لینگز ترجمه فروزان راسخی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15