ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی:رواقیان و اسپینُزا
نویسنده:
سیدعلی اصغری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 48
چکیده:
تفکر رواقی، از گذشته تا کنون بر فلسفۀ غرب تأثیر بهسزایی داشته است. تأثیر این تفکر در دورۀ جدید،یعنی قرون 16 تا 18، بسیار تعیینکننده بوده است. اخلاق در اندیشۀ ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد؛ اما این اصول مبنای اخلاق نیستند. در تفکر رواقیان، اخلاق قویاً بر منطق و فیزیک مبتنی بود. اخلاق در نگاه آنان مهمترین بخش فلسفه بود و دیگر بخشهای فلسفه، مبانی یا مقدمات آن به شمار میآمدند. در اندیشۀاسپینُزا نیز چنانکه از چینش و نام کتاب او آشکار است، متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است. کاوش در اخلاق رواقی اسپینُزایینشان میدهدشرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی، دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است. انسان بافضیلت، انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران تواناییهای ذهنی بیشتری دارد. درنتیجه، انسان فضیلتمند بسیار فعال است. از دیگر سو، برخی انفعالات همچون اندوه، ترس، افسردگی، خودباختگی و... بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند. انسان بافضیلت دچار این انفعالات نیست؛ پس، فضیلت عین نیرومندی است. این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تأثیر میگذارد. این مقاله میکوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینُزا، رابطۀ اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینُزا تبیین کند.
تفکر رواقی، از گذشته تا کنون بر فلسفۀ غرب تأثیر بهسزایی داشته است. تأثیر این تفکر در دورۀ جدید،یعنی قرون 16 تا 18، بسیار تعیینکننده بوده است. اخلاق در اندیشۀ ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد؛ اما این اصول مبنای اخلاق نیستند. در تفکر رواقیان، اخلاق قویاً بر منطق و فیزیک مبتنی بود. اخلاق در نگاه آنان مهمترین بخش فلسفه بود و دیگر بخشهای فلسفه، مبانی یا مقدمات آن به شمار میآمدند. در اندیشۀاسپینُزا نیز چنانکه از چینش و نام کتاب او آشکار است، متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است. کاوش در اخلاق رواقی اسپینُزایینشان میدهدشرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی، دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است. انسان بافضیلت، انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران تواناییهای ذهنی بیشتری دارد. درنتیجه، انسان فضیلتمند بسیار فعال است. از دیگر سو، برخی انفعالات همچون اندوه، ترس، افسردگی، خودباختگی و... بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند. انسان بافضیلت دچار این انفعالات نیست؛ پس، فضیلت عین نیرومندی است. این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تأثیر میگذارد. این مقاله میکوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینُزا، رابطۀ اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینُزا تبیین کند.
ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی:رواقیان و اسپینُزا
3/21/2017 12:00:00 AM
نقش شورا در ساختار نظام سیاسی اسلام به روایت شیعه
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1384 - [کارشناسی ارشد]
نقش پیامبران در تمدن جهان
نویسنده:
نژاد محمدرضا ابراهیم
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 296
بررسی تحلیلی نقش شناخت امام در کمال انسان ها
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مطالعه و بررسی مغالطۀ مصادره به مطلوب و ساختار استدلالی آن
نویسنده:
هومن محمد قربانیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 108
نقش فرهنگ در ساختار سیاسى ایران معاصر
نویسنده:
سیدمحمدتقی آل غفور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 8-7
خودگرایی؛ بررسی ساختار و مؤلفههای آن در فلسفۀ صدرا
نویسندگان:
جهانگیر مسعودی
،
ریحانه شایسته
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
جستاری در معنای باطل و ساختار آن در قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1399 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1399)