مقایسه ساختار و برنامه های مراکز آموزشی جهان اسلام (تا پایان قرن هفتم هجری) و اروپای قرون وسطا

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 4 - زمستان - مسلسل 56
چکیده:
جدای از موارد قطعی تأثیرگذاری فرهنگ و تمدن اسلامی بر غرب، مشابهت ها و تفاوت هایی میان برخی ابعاد فرهنگی و تمدنی این دو تمدن وجود دارد. در تحقیق‌های جدید و کتاب‌های تاریخ علم و تمدن به نکته‌های فراوانی در این زمینه اشاره شده است ولی مسئله اصلی این نوشتار تبیین وجوه اشتراک و افتراق جهان اسلام و اروپا در نظام و برنامه های آموزشی، شیوه های تدوین، ضوابط حاکم بر امر آموزش و مواد درسی است. به نظر ‌می‌رسد با توجه به وجوه اشتراک جهان اسلام و اروپا در این موارد و به دلیل تقدم زمانی تحولات جهان اسلام و راههای مختلف تعامل علمی و فرهنگی مسلمانان و اروپائیان، نظام و مراکز آموزشی مسلمانان تأثیر مثبت و عمیقی بر رشد آموزش در اروپا داشته است.

تاريخ فرهنگي اجتماعي شيعيان حلب تا پايان قرن هفتم

نویسنده: احمد خامه يار ،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/06/02 تا تاریخ: 1397/12/10

کتابخانه های جهان اسلام در قرون وسطی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1373 29-30

امام رضا(ع) در منابع صوفیه تا قرن هفتم هجری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 شماره 2 - تابستان 96، مسلسل 70

نقش مسلمانان در پیدایش مدارس تا پایان قرن پنجم هجری

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1383 شماره 87

مقتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 زمستان 1386  شماره32

مقتل نگاری شیعیان (از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری)

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 4 - زمستان 86 - مسلسل 32

سیر نگاشته های طبی در تمدن اسلامی از قرن سوم تا هفتم هجری

نویسنده: رضا دادگر ، استاد راهنما: مهدی محقق ، استاد مشاور 1: سیدحسین فلاح زاده ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397