ساختار انسان شناسى قرآنى
نویسنده:
جلال الدین فارسى
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
کلیدواژه:
انسانشناسى قرآنى
،
تعالى شناختى
،
انسانشناسى اسلامى
،
استعدادهاى مثبت انسان
،
استعدادهاى منفى انسان
،
حق گرایى
چکیده:
ساختار انسانشناسى با تأکید بر تعالى شناختى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده با طرح شش نوع ساختار معرفتشناسى، زیستشناسى، جامعهشناسى، روانشناسى، روان کاوى و تعالى شناختى، معتقد است انبوه نظریاتى که بشر در طول تاریخ درباره ساختار آدمى داده مربوط به یکى از انواع پنج گانه نخست بوده و به ندرت درباره تعالى شناختى اظهار نظر شده است. سپس به اهمیت تعالى شناختى پرداخته و تنهامعرفت دینى را شایسته پرده بردارى از چگونگى ساختار و سائقهاى آدمى مىداند. در ادامه، مهمترین مطالبى که در انسانشناسى اسلامى در باب نهاد آدمى آمده، گزارش مىکند و دو بخش استعدادها و بخشهاى آسیبپذیر ساختمان وجودى انسان را بر مىشمارد و از نگاه قرآن به تحلیل مىنشیند. در بخش استعدادهاى منفى و مثبت انسان را مورد بررسى قرار مىدهد آز و اختلال پذیرى دستگاه ادراکى را از جمله استعدادهاى منفى و بخشهاى مثبت نیز با طرح 10 بحث: سائق صیانت ذات، هوش، آگاهى از هستى خود، احساس شخصیت، خرد، آگاهى از خدا و از نیک و بد، حافظه، اراده، آگاهى از ضعفها و امکانات ساختارى و محیط و حقگرایى یا حنیفیّت به تفصیل از دیدگاه آیات قرآن بحث مىکند. در ادامه به نشانهها و جلوههاى حق گرایى از جمله علاقه به کمال، عشق و احترام به شخصیتهاى صالح، علاقه به ارزشیابى، علاقه به حیات برتر، علاقه به دانایى، علاقه به زیبایى، مهرورزى نسبت به دیگران،علاقه و عزت، عشق به جاودانگى و امید به آیندهاى بهتر اشاره مىکند و خداوند را اولین و بزرگترین متعلّق حق گرایى مىداند. در پایان نیز ساز و کار تعالى و پیوستگى نهاد آدمى با نظام هستى را مورد بررسى قرار مىدهد.
ساختار انسانشناسى با تأکید بر تعالى شناختى از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده با طرح شش نوع ساختار معرفتشناسى، زیستشناسى، جامعهشناسى، روانشناسى، روان کاوى و تعالى شناختى، معتقد است انبوه نظریاتى که بشر در طول تاریخ درباره ساختار آدمى داده مربوط به یکى از انواع پنج گانه نخست بوده و به ندرت درباره تعالى شناختى اظهار نظر شده است. سپس به اهمیت تعالى شناختى پرداخته و تنهامعرفت دینى را شایسته پرده بردارى از چگونگى ساختار و سائقهاى آدمى مىداند. در ادامه، مهمترین مطالبى که در انسانشناسى اسلامى در باب نهاد آدمى آمده، گزارش مىکند و دو بخش استعدادها و بخشهاى آسیبپذیر ساختمان وجودى انسان را بر مىشمارد و از نگاه قرآن به تحلیل مىنشیند. در بخش استعدادهاى منفى و مثبت انسان را مورد بررسى قرار مىدهد آز و اختلال پذیرى دستگاه ادراکى را از جمله استعدادهاى منفى و بخشهاى مثبت نیز با طرح 10 بحث: سائق صیانت ذات، هوش، آگاهى از هستى خود، احساس شخصیت، خرد، آگاهى از خدا و از نیک و بد، حافظه، اراده، آگاهى از ضعفها و امکانات ساختارى و محیط و حقگرایى یا حنیفیّت به تفصیل از دیدگاه آیات قرآن بحث مىکند. در ادامه به نشانهها و جلوههاى حق گرایى از جمله علاقه به کمال، عشق و احترام به شخصیتهاى صالح، علاقه به ارزشیابى، علاقه به حیات برتر، علاقه به دانایى، علاقه به زیبایى، مهرورزى نسبت به دیگران،علاقه و عزت، عشق به جاودانگى و امید به آیندهاى بهتر اشاره مىکند و خداوند را اولین و بزرگترین متعلّق حق گرایى مىداند. در پایان نیز ساز و کار تعالى و پیوستگى نهاد آدمى با نظام هستى را مورد بررسى قرار مىدهد.
ساختار انسان شناسى قرآنى
3/21/1998 12:00:00 AM
انسان در تراز قرآن؛ جستاری در انسان شناسی قرآنی
نویسنده:
علی راد
،
کتاب: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث - 1393
مطهری و انسان سالم قرآنی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1384 سال 1384 - شماره 1
انسان شناسیِ کلامیِ مطهری؛ معبری برای سیاست شناسی
نویسندگان:
نجف لک زایی
،
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1391 (پياپي 58)، تابستان 1391 شماره2
انسان سالم (1) انسان سالم از دیدگاه روان شناسی
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 15-16
درآمدی بر مطالعات انسان شناختی تطبیقی/ انسان شناسی فلسفی
نویسنده:
جعفر مرادی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384 (پياپي 92)، مرداد 1384 شماره5
کاربردهای امنیتی انسان شناسی حکمت متعالیه
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1389 (پياپي 50)، زمستان 1389 شماره4
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20