بلاغت همزه استفهام در تفسیر الکشاف
نویسندگان:
زهره بهروزی
،
حیدر شیرازی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 6
چکیده:
استفهام از مهمترین اسالیب طلب در قرآن و از مباحث علم معانی در بلاغت بوده و همواره در تفاسیر به ویژه تفسیر الکشاف به ساختار لفظی و مفهومی آن پرداخته شده است. حرف همزه اساس اسلوب استفهام و بیشترین تکرار را در قرآن دارد. زمخشری در تفسیر خود به استفهام حقیقی و مجازی اشاره داشته و فراتر از پیشینیان خود برای «همزه»، معانی بلاغی در نظر گرفته که بالغ بر شانزده مورد میباشد که جز در موارد اندکی برای آنها شاخصی تعریف نکرده است. علاوه بر معنای یک وجهی همزه استفهام، معانی دو و یا چند وجهی نیز گفته شده است.
زمخشری از ترکیب همزه با حرف نفی گاهی معنای تقریر و گاهی معنای تحقق یافتن را اراده کرده است. زمخشری به تقدیر همزه قبل از هل و ترکیب «ألا» ی تنبیه از همزه استفهام وحرف نفی «لا» نیز اشاره دارد، و حرف (همزه) را عامل استفهام در دیگر ادوات استفهام به شمار آورده که همواره در تقدیر است. بیشترین نوع کاربرد استفهام از نظر زمخشری انکار، سپس تقریر و در مرتبه بعد تعجب است که در قرآن به کار رفته است. در باب تمامیت تصدیر حرف (همزه) نیز زمخشری از اولین کسانی است که با رای سیبویه و جمهور علما مخالفت کرده است. همچنین زمخشری از حذف و ذکر و تخفیف و اشباع همزه در اختلاف قراءتها در تفسیر بلاغی خود بهره برده. و در خصوص حرف (أم) متصله و یا منقطعه معتقد است که جمله دلالت بر (همزه) محذوف دارد.
استفهام از مهمترین اسالیب طلب در قرآن و از مباحث علم معانی در بلاغت بوده و همواره در تفاسیر به ویژه تفسیر الکشاف به ساختار لفظی و مفهومی آن پرداخته شده است. حرف همزه اساس اسلوب استفهام و بیشترین تکرار را در قرآن دارد. زمخشری در تفسیر خود به استفهام حقیقی و مجازی اشاره داشته و فراتر از پیشینیان خود برای «همزه»، معانی بلاغی در نظر گرفته که بالغ بر شانزده مورد میباشد که جز در موارد اندکی برای آنها شاخصی تعریف نکرده است. علاوه بر معنای یک وجهی همزه استفهام، معانی دو و یا چند وجهی نیز گفته شده است.
زمخشری از ترکیب همزه با حرف نفی گاهی معنای تقریر و گاهی معنای تحقق یافتن را اراده کرده است. زمخشری به تقدیر همزه قبل از هل و ترکیب «ألا» ی تنبیه از همزه استفهام وحرف نفی «لا» نیز اشاره دارد، و حرف (همزه) را عامل استفهام در دیگر ادوات استفهام به شمار آورده که همواره در تقدیر است. بیشترین نوع کاربرد استفهام از نظر زمخشری انکار، سپس تقریر و در مرتبه بعد تعجب است که در قرآن به کار رفته است. در باب تمامیت تصدیر حرف (همزه) نیز زمخشری از اولین کسانی است که با رای سیبویه و جمهور علما مخالفت کرده است. همچنین زمخشری از حذف و ذکر و تخفیف و اشباع همزه در اختلاف قراءتها در تفسیر بلاغی خود بهره برده. و در خصوص حرف (أم) متصله و یا منقطعه معتقد است که جمله دلالت بر (همزه) محذوف دارد.
بلاغت همزه استفهام در تفسیر الکشاف
3/21/2017 12:00:00 AM
نو اندیشی در بلاغت
نویسندگان:
امین الخولی
،
سید محمود طیب حسینی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1386 105-106
بلاغت وصل و فصل در آیات قرآن از منظر تفسیر المیزان
نویسندگان:
فاطمه السادات ارفع
،
سید محمد میرحسینی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 11
جایگاه ایجاز در بلاغت نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه سعدونی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 5
بلاغت محوری در شیوه تفسیری علامه فضلالله
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
قواعد تفسیر در تفسیر صافی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
فنی فراموش شده از بلاغت عربی و فارسی
نویسنده:
محسن ناجی نصر آبادی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 22
فاجعۀ تصحیح نقد و بررسی کتاب گلشن بلاغت
نویسنده:
سعید مهدویفر
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 192
نکته هایی از بلاغت کوتاه ترین سوره قرآن مجید
نویسنده:
محمد علوی مقدم
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 شماره 119