رهیافت وحدت موضوعی سورههای قرآن در «الأساس فی التفسیر»
نویسنده:
سید علی آقایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
چکیده:
وحدت و انسجام مضمونی در قرآن رهیافتی نو در تفسیرنگاری معاصر است که آن را از سنت کهن تفسیر قرآن متمایز میسازد. در این رهیافت دغدغه مفسر تنها تفسیر واژگانی آیات قرآن نیست، بلکه میکوشد نشان دهد که میان آیات و سورههای قرآن یکپارچگی و انسجام محتوایی و ساختاری وجود دارد. با اینکه رگههایی از این قبیل تلاشها در آثار برخی مفسران پیشین نیز دیده میشود، اما تفاوت تلقی و انگیزهها به تمایز اساسی میان تفسیرهای قدیم و جدید انجامیده است. از جمله چهرههای شاخص این رهیافت نوین، مفسر سوری سعید حوی است که در تفسیر خویش نظریهای کاملاً بدیع و جامع در این باب عرضه داشته است. در این نوشتار کوشش شده با بررسی کتاب «الأساس فی التفسیر» جنبههای نظری و عملی نظریه سعید حوی در زمینه وحدت مضمونی و ساختاری قرآن شناسایی شود. نظریه وحدت دو سطح دارد: الف) در سطح سورهها (پیوندهای مضمونی و ساختاری موجود بین سورههای قرآن)؛ ب) در سطح آیات (پیوندهای لفظی و معنایی موجود بین آیات هر سوره). شاخصه نظریه حوی، مبنا قرارگرفتن سوره بقره برای فهم انسجام مضمونی دیگر سورههای قرآن است. در این نوشتار نشان داده شده که چگونه حوی از نشانهها و قرائن لفظی و معنوی برای شناسایی و تعیین روابط معنایی و شکلی بین سورهها و آیات بهره گرفته است. دست آخر، خواننده در مییابد که نظریه تفسیری حوی، با وجود خصلت بدیعش، بیش از اندازه دلبخواهی و ذوقی است، و اینکه مجموعه شواهد و ادلّهای که وی برای اثبات مدعای خویش به کار بسته است، بهسادگی در خدمت نظریهای بدیل قابل استناد خواهد بود.
وحدت و انسجام مضمونی در قرآن رهیافتی نو در تفسیرنگاری معاصر است که آن را از سنت کهن تفسیر قرآن متمایز میسازد. در این رهیافت دغدغه مفسر تنها تفسیر واژگانی آیات قرآن نیست، بلکه میکوشد نشان دهد که میان آیات و سورههای قرآن یکپارچگی و انسجام محتوایی و ساختاری وجود دارد. با اینکه رگههایی از این قبیل تلاشها در آثار برخی مفسران پیشین نیز دیده میشود، اما تفاوت تلقی و انگیزهها به تمایز اساسی میان تفسیرهای قدیم و جدید انجامیده است. از جمله چهرههای شاخص این رهیافت نوین، مفسر سوری سعید حوی است که در تفسیر خویش نظریهای کاملاً بدیع و جامع در این باب عرضه داشته است. در این نوشتار کوشش شده با بررسی کتاب «الأساس فی التفسیر» جنبههای نظری و عملی نظریه سعید حوی در زمینه وحدت مضمونی و ساختاری قرآن شناسایی شود. نظریه وحدت دو سطح دارد: الف) در سطح سورهها (پیوندهای مضمونی و ساختاری موجود بین سورههای قرآن)؛ ب) در سطح آیات (پیوندهای لفظی و معنایی موجود بین آیات هر سوره). شاخصه نظریه حوی، مبنا قرارگرفتن سوره بقره برای فهم انسجام مضمونی دیگر سورههای قرآن است. در این نوشتار نشان داده شده که چگونه حوی از نشانهها و قرائن لفظی و معنوی برای شناسایی و تعیین روابط معنایی و شکلی بین سورهها و آیات بهره گرفته است. دست آخر، خواننده در مییابد که نظریه تفسیری حوی، با وجود خصلت بدیعش، بیش از اندازه دلبخواهی و ذوقی است، و اینکه مجموعه شواهد و ادلّهای که وی برای اثبات مدعای خویش به کار بسته است، بهسادگی در خدمت نظریهای بدیل قابل استناد خواهد بود.
رهیافت وحدت موضوعی سورههای قرآن در «الأساس فی التفسیر»
3/20/2008 12:00:00 AM
وحدت موضوعی سورههای قرآن کریم در ترازوی نقد
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
دلایل ناکارآمدی نظریه وحدت موضوعى سورههای قرآن
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
کاربست نظریۀ «وحدت موضوعی سورهها» در کتاب التفسیر الموضوعی لسور القرآن الکریم
نویسندگان:
علی حسن نیا
،
محسن خاتمی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 183
پیوند آیات سورههای قرآن در تفسیر فی ظلال
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
وحدت موضوعی سوره های قرآن کریم در ترازوی نقد
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 تابستان و پاييز 1387 شماره54-55
وحدت موضوعی سورهها در «تفسیر تسنیم»
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 57
دلایل ناکارآمدی نظریه وحدت موضوعی سوره های قرآن
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 زمستان 1387 شماره56
وحدت موضوعی سوره ها در تفسیر « تسنیم »
نویسنده:
سیدمصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 بهار 1388 شماره57
وحدت موضوعی سورهها در تفاسیر المنار و المیزان
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 شماره 57