مبادی یونانی اخلاق مسلمانان

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
چکیده:
مطالعه‏ی کتب علم اخلاق در جهان اسلام و یونان قدیم به روشنی تشابهی را بین
مبانی آنها به ذهن متبادر می‏سازد. ذهنیت اقتباس مبادی اخلاقی علمای اسلام از
اندیشه‏های اخلاقی یونانیان همچون دیگر مبادی فلسفی توسط فیلسوفان مسلمان، و
به تبع آنها علمای اخلاق، ساده‏ترین فرضیه‏ی ممکن است. در این مطالعه سعی شده
است تا به میزان صحت این فرض دست یابیم.
حال، اگر این فرض درست باشد، روند این اقتباس چگونه بوده است و تا چه
زمان ادامه پیدا کرده است؟ آیا خود اسلام نظریه‏ی اخلاقی ندارد و این روند
مسلمانان را تا چه حد از روح قدسی دین دور ساخته است؟ برای این منظور
دیدگاه‏های اخلاقی نماینده‏ی فکر یونانی، ارسطو، و تا حدی افلاطون، مورد مطالعه
قرار گرفته و سپس با مهم‏ترین کتب اخلاقی مسلمانان در پهنه‏ی تاریخ اسلام، یعنی کتب یحیی بن عدی، ابوالحسن عامری، ابن مسکویه، خواجه نصیر طوسی، محمد
غزالی، فیض کاشانی، نراقیین و عبدالله شبّر مقایسه شده است. در این راستا میزان
اقتباس و نوآوری آنها و نقش هر یک در این روند مورد بررسی قرار گرفته است.

مبادی کلامی علم اخلاق

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9

مروری بر کتاب «اخلاق نزد مسلمانان: چشم‌اندازهای نوپدید»

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 9.10

مبادی کلامی علم اصول

نویسنده: سعید ضیائی فر ،
مقاله نشریه: پژوهش و حوزه » سال 1385   (پياپي 28)، پاييز و زمستان 1385  شماره3-4

انتقال علوم یونانی به عالم اسلام

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1391 شماره 133

مبادى ناهمسازى حکومت و مردم

مقاله نشریه: حوزه » سال 1372 شماره 55

مبادى ناهمسازى حکومت و مردم

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 53

مبادى تحقیق در حقوق زن

مقاله نشریه: حوزه » سال 1369 شماره 41

نقدی بر کتاب «مبادئ العربیة»

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 59

مبادي كلامي فقه سياسي اماميه

نویسنده: سعيد ضيائي فر ،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1393/08/01 تا تاریخ: 1395/06/01
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397