تعریف دین و معضل تعدد

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
نحوه ورود به یک بحث و ترتیب مراحل شکل‏گیرى یک علم از راههاى مختلفى میسر است. در دوره‏اى که علم و فلسفه به هم آمیخته بود و هنوز مرز و حایلى میانشان برنکشیده بودند، نخستین گام در کسب هر نوع معرفت، با «تعریف موضوع‏» آن علم برداشته مى‏شد. تلاش اندیشه‏گران آن دوره بر این بود که تعاریف، حتى‏المقدور بر ماهیت موضوع و ذاتیات مساله بنا گردد (1) تا قادر باشد ضمن ممانعت از شمول اغیار، مصادیق خود را تماما در برگیرد. کامیابى در برداشتن این گام نخست وقتى حاصل مى‏آمد که تعریف عالم از موضوع علم خویش، به جاى تکیه بر اعراض متلون، بر ماهیات پایدار استوار گردیده و طبعا جامع و مانع نیز باشد. در این قالب، اگرچه جایگاه و محل قرار گرفتن «تعریف‏» در مقدمات و مفروضات مساله بود، اما به لحاظ اهمیت تعیین‏کننده و نقش جهت‏دهنده‏اش بر بقیه اجزاء بحث و وقت و حوصله و انرژى فراوانى که صرف آن مى‏گردید، به مثابه بخش اصلى یک تلاش نظرى محسوب مى‏شد.
با اعلام استقلال علم از فلسفه و شفاف شدن مرز میان آن دو در دوره جدید، این قالب و روش در تعریف نیز مورد نقد جدى قرار گرفت و تجدیدنظر کلى در آن پدید آمد. در این دوره با اعتراف به نارسایى‏هاى شناخت و ناتوانى عقل بشرى در پى بردن به ذوات اشیاء و ماهیت امور و در نتیجه، بسنده کردن به بررسى حالات و عوارض پدیده‏ها به عنوان علم، جایگاه تعریف (2) نیز در مراحل شناخت دگرگون شد و اهمیت و اولویت گذشته‏اش را از دست داد. عالمان جدید عموما با توقف و ترکیز صرفا ذهنى و تن دادن به مجادلات انتزاعى در مطلع بحث‏به منظور دستیابى به تعریفى دقیق و فراگیر از موضوع، به دلیل نامنتج‏بودن آن، موافق نیستند. از این رو، معمولا پس از تحدید موضوع و ارائه توصیفى اجمالى از آن، تعریف کامل‏تر خود را به آخرین مراحل شناخت و در واقع به مرحله نتیجه‏گیرى موکول مى‏کنند. به همین دلیل است که در علوم جدید، تعریف به آخرین مرحله شناخت علمى یک پدیده منتقل شده و از سوداى معرفى ذات و ماهیت نیز به بیان حالات و روابط تنزل یافته است. به علاوه، چنین تعاریفى هیچ‏گاه نهایى و لایتغیر تلقى نمى‏شوند و در حالى که به شدت به مقدمات و مفروضات مساله وابسته‏اند، از میزان شناخت پیرامون آن موضوع نیز تاثیر مى‏پذیرند.

تعریف دین در کلام و فلسفه دین و تعریف اقلی و اکثری

مقاله نشریه: فلسفه دین » سال 1396 تابستان 1396 شماره2

بررسی و نقد تعدد قرائت‌ها از دین

پایان‌نامه: دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1388 - [دکترای تخصصی (PhD)]

شکاکیت و تعریف شناخت

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388   (پياپي 56)، زمستان 1388  شماره4

شکاکیت و تعریف شناخت

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

ملاصدرا و معضل انتحال: بازسنجی دفاعیه ها

نویسنده: سید حسن اسلامی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1390 شماره 131

زهری، نسخ القرآن و معضل متون تفسیری کهن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 156

تعریف مفاهیم اخلاقی و ساختارهای قرآنی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70

تعدّد نفس و روح در نگاه ارسطو

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

تعدد معنا در قرآن‌پژوهی ابوزید

نویسنده: محمد بهرامی ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397