تحلیل سبک شناختی خطبۀ قاصعه
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4
چکیده:
نهجالبلاغه، متشکّل از خطبهها، نامهها و حکمتهایی است که در معنا و مفهوم، حروف و واژگان، جمله و سبک از ویژگی منحصر به فردی برخوردارند؛ بهگونهای که جنبۀ بلاغی آن، یکی از نشانههای اعجازگونۀ کلام گهربار امام علی(ع) در این کتاب شریف بهشمار میرود. در این پژوهش کوشیدهایم تا با شیوه توصیفی– تحلیلی، خطبۀ قاصعه را با رویکرد سبکشناختی مورد بررسی قرار دهیم. برآیند این پژوهش حاکی از آن است که امام(ع) در لایۀ آوایی، از محسّنات بدیعی همچون سجع، جناس و تنسیق-الصفات برای ایجاد موسیقی بهره برده است. افزون بر این امام(ع) تکنیکهای دیگری همچون واجآرایی و موسیقی معنوی را برای غنای فضای موسیقایی کلام خود بهکار گرفته است. در لایۀ نحوی نیز با به-کارگیری جملههای انشایی و خبری، جملههای کوتاه و شیوههای دیگری همچون تقدیم و تأخیر، حصر و تأکید خبر، معانی مورد نظر خود را بیان داشته است. در سطح واژگانی، استفاده از واژههای مرکّب از موارد سبکساز این خطبه بهشمار میرود. در سطح بلاغی نیز، امام(ع) با بهکارگیری انواع صور خیال همچون استعارههای تمثیلی، اضافههای تشبیهی، کنایه و مجاز، انبوهی از تصویرهای ادبی زیبا خلق نموده که این امر نشاندهندۀ قدرت تخیّل بالا و فصاحت ایشان میباشد. در لایۀ فکری نیز امام(ع) ضمن تبیین اهمیّت جهاد، اعتقاد به توحید و نبوّت پیامبر(ص) و لزوم عبرتپذیری از پیشینیان، به مسئلۀ شیطان-شناسی تأکید نموده و با اشاره به داستانهای تاریخی، خواننده را با خود همراه کرده است.
نهجالبلاغه، متشکّل از خطبهها، نامهها و حکمتهایی است که در معنا و مفهوم، حروف و واژگان، جمله و سبک از ویژگی منحصر به فردی برخوردارند؛ بهگونهای که جنبۀ بلاغی آن، یکی از نشانههای اعجازگونۀ کلام گهربار امام علی(ع) در این کتاب شریف بهشمار میرود. در این پژوهش کوشیدهایم تا با شیوه توصیفی– تحلیلی، خطبۀ قاصعه را با رویکرد سبکشناختی مورد بررسی قرار دهیم. برآیند این پژوهش حاکی از آن است که امام(ع) در لایۀ آوایی، از محسّنات بدیعی همچون سجع، جناس و تنسیق-الصفات برای ایجاد موسیقی بهره برده است. افزون بر این امام(ع) تکنیکهای دیگری همچون واجآرایی و موسیقی معنوی را برای غنای فضای موسیقایی کلام خود بهکار گرفته است. در لایۀ نحوی نیز با به-کارگیری جملههای انشایی و خبری، جملههای کوتاه و شیوههای دیگری همچون تقدیم و تأخیر، حصر و تأکید خبر، معانی مورد نظر خود را بیان داشته است. در سطح واژگانی، استفاده از واژههای مرکّب از موارد سبکساز این خطبه بهشمار میرود. در سطح بلاغی نیز، امام(ع) با بهکارگیری انواع صور خیال همچون استعارههای تمثیلی، اضافههای تشبیهی، کنایه و مجاز، انبوهی از تصویرهای ادبی زیبا خلق نموده که این امر نشاندهندۀ قدرت تخیّل بالا و فصاحت ایشان میباشد. در لایۀ فکری نیز امام(ع) ضمن تبیین اهمیّت جهاد، اعتقاد به توحید و نبوّت پیامبر(ص) و لزوم عبرتپذیری از پیشینیان، به مسئلۀ شیطان-شناسی تأکید نموده و با اشاره به داستانهای تاریخی، خواننده را با خود همراه کرده است.
تحلیل سبک شناختی خطبۀ قاصعه
3/20/2016 12:00:00 AM
تحلیل بافت متنی و بافت موقعیتی سطح دلالی خطبه قاصعه
نویسندگان:
حمید رضا مشایخی
،
سعیده زارع اطاقسرا
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 19
رابطه آوایی-محتوایی کلام در نهج البلاغه (مطالعه موردی خطبه قاصعه)
نویسندگان:
سودابه مظفّری
،
فاطمه خرّمیان
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 15
الگوپذیری «خطبه قاصعه» نهج البلاغه از قرآن کریم با رویکرد بینامتنیّت
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9
تبیین راهکارهای عملی و نظری کسب تواضع و فروتنی بر مبنای تحلیل محتوای خطبه قاصعه امیرالمؤمنین(ع)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 37
تحلیل خطبه فدکیه بر اساس نظریه کنش گفتاری
نویسنده:
مهدی داودآبادی فراهانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1395 شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 66
تبیین سبک زندگی مومنانه براساس خطبه 193 نهج البلاغه
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1394 بهار 1394 شماره27
تحلیل ارتباط شناختی وبلاگ نویسی طلاب
نویسندگان:
نعمت الله کرم اللهی
،
مجید مبینی مقدس
،
مقاله نشریه: دین و ارتباطات » سال 1391 (پياپي 41)، بهار و تابستان 1391 شماره1