آیا مى‏توان میراث عقلى اسلامى را احیا کرد؟

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
منظور من از عبارت «میراث عقلى اسلامى‏»، (Islamic Intellectual Heritage) طرز فکرهایى درباره خداوند، جهان و انسان است که شالوده آن به‏وسیله قرآن و پیامبر(ص) پى‏ریزى، و سپس به وسیله نسلهاى مسلمان متدین و متشرع تکمیل شده است. اصطلاح Intellectual ] »را براى ترجمه واژه عقلى به کار مى‏برم و با آن مى‏خواهم این میراث را از میراث دیگرى که ارتباط نزدیکى با آن دارد و آن‏نیزداراى ابعاد نظرى و فکرى است، متمایز کنم. این میراث دوم، میراث نقلى، (transmittedheritage) نام دارد.
معرفت نقلى، (transmitted knowledge) با تقلید آموخته مى‏شود; یعنى با پیروى از حجیت، (Authority) صاحبان حجیت. این گونه معرفت‏شامل تلاوت قرآن، حدیث، صرف، نحو و فقه است. مسلمان بودن بدون تقلید کردن غیرممکن است. زیرا به تنهایى نمى‏توان قرآن و یا احکام شریعت را کشف کرد. همان‏گونه که زبان را با تقلید مى‏آموزیم، قرآن و احکام اسلامى را هم با تقلید از کسانى که بدانها علم دارند، مى‏آموزیم و کسانى را که مکلف به حفظ این میراث نقلى هستند، «عالم‏»، (knower) مى‏نامیم.
در علوم نقلى «چون و چرا» کردن نامناسب است. اگر کسى از چرایى چیزى پرسش کند، پاسخ این است که قرآن چنین مى‏گوید; یا این‏که صرف و نحو، قواعد سخن گفتن درست را تعیین مى‏کند. به‏عکس، تنها راه یادگیرى علوم عقلى، فهم آنهاست. نمى‏توان علوم عقلى را با قبول آن براساس حجیت گفته‏هاى بزرگان آموخت. علوم عقلى شامل ریاضى، منطق، فلسفه و بخش عمده‏اى از الهیات است، و در مقام یاد گرفتن آنها «چرا»، مهم‏ترین و اساسى‏ترین مساله است. اگر کسى چرایى چیزى را نفهمد، به ناچار باید از حجیت کسى تقلید کند. معقول نیست که براساس نقل کسى، بپذیریم که دو به اضافه دو با چهار برابر است; فرقى نمى‏کند که منبع این خبر تا چه حد موثق باشد. یا آن را مى‏فهمید و یا نمى‏فهمید. هدف اینجا تقلید نیست، بلکه تحقیق است و تحقیق را مى‏توان به «بررسى‏» یا «فهم و دریافت‏» ترجمه کرد.

پدرم، شوهرم را انتخاب کرد

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 307 و 308

آیا فلسطینیان زمین‌هایشان را فروخته‌اند؟

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1391 شماره 370

بختی که عقل را بیدار کرد

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 تیر 96

مردی که شترش را نفرین کرد

مقاله نشریه: پوپک » سال 1373 ویژه نامه پیامبر اکرم(درود خداوند بر او باد)

گناهی که خانواده را نابود کرد

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1399 شماره 338

اکباتان کجاست؟ آیا جمهوری اسلامی باید اکباتان را تکثیر کند؟

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343

آیا پشه‌ها دوشنبه را نیش می‌زنند

مقاله نشریه: پوپک » سال 1397 تیر (288)

آیا می‌توانیم پدربزرگ‌ها را جوان‌ کنیم؟

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1401 388 تیرماه

بنیاد میراث اسلامی الفرقان

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1377 شماره 49

اکباتان کجاست؟ آیا جمهوری اسلامی باید اکباتان را تکثیر کند؟(1)

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1400 آذر و دی342-343
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397