مقدمهای بر اخلاق مالکیّت معنوی در کتابخانة دیجیتالی
نویسنده:
نیره جعفری فر
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
چکیده:
برای هر پدیدآورنده اثری، دو گونه حقّ در نظر گرفته میشود: 1) حقّ مادی؛ 2) حقّ معنوی. حقّ مادی این است که مُزد زحمات پدیدآورنده از آن خودِ او باشد و شخص دیگری از آن سوءاستفاده نکند. حقّ معنوی که گاه حقّ اخلاقی نیز به آن اطلاق میشود، با عنوان "مالکیّت معنوی" شناخته میشود و از مقدسترین انواع مالکیّتها است که محدود به زمان و انتقالپذیر نیست. با پیشرفت علم و تکنولوژی و بهویژه اینترنت، تحولاتی در صنعت نشر اطلاعات رخ داده است که این تغییرات باعث ناکارآمدی قوانین مربوط به این عرصه شد. با توجه به اینکه از الزامات اصول اخلاق حرفهای کتابداری، احترام به حقّ مؤلف و مالکیّت معنوی و تلاش در راستای رعایت آن در هر شرایطی، احترام به حقوق مراجعان در مورد محرمانه بودن اطلاعات مربوط به آنها، حفاظت از مجموعه و فراهم کردن امکان دسترسی همه کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است. این مقاله بهسبب نبود قوانین لازم درباره مالکیّت معنوی در فضای دیجیتال، با استفاده از روش سندی (کتابخانهای)، منابع مرتبط را واکاوی و به یافتههای آنها استناد کرده است تا با ارائه رویکردی اخلاقانه درباره مسئله مالکیّت معنوی، به تبیین تعهدات اخلاقی کتابخانههای دیجیتالی در سه مبحث کلی تعهدات اخلاقی درخصوص صاحبان آثار، تعهدات اخلاقی درخصوص کاربران و تعهدات اخلاقی درخصوص مجموعه کتابخانه دیجیتالی بپردازد.
برای هر پدیدآورنده اثری، دو گونه حقّ در نظر گرفته میشود: 1) حقّ مادی؛ 2) حقّ معنوی. حقّ مادی این است که مُزد زحمات پدیدآورنده از آن خودِ او باشد و شخص دیگری از آن سوءاستفاده نکند. حقّ معنوی که گاه حقّ اخلاقی نیز به آن اطلاق میشود، با عنوان "مالکیّت معنوی" شناخته میشود و از مقدسترین انواع مالکیّتها است که محدود به زمان و انتقالپذیر نیست. با پیشرفت علم و تکنولوژی و بهویژه اینترنت، تحولاتی در صنعت نشر اطلاعات رخ داده است که این تغییرات باعث ناکارآمدی قوانین مربوط به این عرصه شد. با توجه به اینکه از الزامات اصول اخلاق حرفهای کتابداری، احترام به حقّ مؤلف و مالکیّت معنوی و تلاش در راستای رعایت آن در هر شرایطی، احترام به حقوق مراجعان در مورد محرمانه بودن اطلاعات مربوط به آنها، حفاظت از مجموعه و فراهم کردن امکان دسترسی همه کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است. این مقاله بهسبب نبود قوانین لازم درباره مالکیّت معنوی در فضای دیجیتال، با استفاده از روش سندی (کتابخانهای)، منابع مرتبط را واکاوی و به یافتههای آنها استناد کرده است تا با ارائه رویکردی اخلاقانه درباره مسئله مالکیّت معنوی، به تبیین تعهدات اخلاقی کتابخانههای دیجیتالی در سه مبحث کلی تعهدات اخلاقی درخصوص صاحبان آثار، تعهدات اخلاقی درخصوص کاربران و تعهدات اخلاقی درخصوص مجموعه کتابخانه دیجیتالی بپردازد.
مقدمهای بر اخلاق مالکیّت معنوی در کتابخانة دیجیتالی
3/21/2015 12:00:00 AM
حریم خصوصی معنوی و مالکیت فکری
مترجمان:
علی جعفری
،
علی تقیخانی
، ویراستیاران:
عظیم عابدینی
،
سیاوش نادری
،
بهروز جندقی
،
محمدمهدی حکیمی
،
کتاب: سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم (ع) - 1398
پروژه کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی: بازتاب یک تجربه ملی
نویسندگان:
سیدمهدی طاهری
،
محمدهادی یعقوب نژاد
،
مقاله نشریه: نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره3-4
نگاهی نو به دیدگاه امام خمینی درباره مالکیت معنوی
نویسندگان:
طاهر علی محمدی
،
احمد اولیایی
،
مقاله نشریه: دانش حقوق مدنی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره2
بررسی فقهی و حقوقی مالکیت های معنوی با تأکید بر دیدگاه امام خمینی
استاد راهنما:
سید یوسف علوی وثوقی
، استاد مشاور:
سید حسن شبیری زنجانی
، دانشجو:
احمد اولیایی ترشیزی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]
مقدمه ای بر راهبرد ملی مالکیت فکری
نویسندگان:
سیدشهاب الدین حسن زاده
،
سیدعلی طالقانی
،
مقاله نشریه: فناوری نانو » سال 1389 فروردين 1389 شماره150
دیجیتالی شدن و آینده نظارت دولت؛ تاثیر دیجیتالی شدن بر عملکرد نظارتی دولت در جمهوری اسلامی ایران از نگاه نخبگان
نویسندگان:
محمد بابایی*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: آینده پژوهی ایران » سال 1402 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1402)
حدود آزادی اراده در اسقاط مالکیت
نویسندگان:
سیدعبدالرحیم حسینی
،
رضا پورصدقی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1397 شماره 1