سازماندهی محتوایی علوم اسلامی از طریق نمایه سازی موضوعی به روش ترکیبی
نویسنده:
سید تقی واردی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 شماره 1
چکیده:
سازماندهی اطلاعات، راهکار مناسب و مقبولی برای مدیریت اطلاعات و تمهیدی برای مدیریت دانش به شمار می آید. علوم اسلامی در بین سایر علوم بشری بخاطر توجه فراوان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به آن، نیاز مبرم به سازماندهی اطلاعات و بالاتر از آن، مدیریت محتوایی آن دارد.
نمایه کردن منابع علوم اسلامی گام مؤثری در سازماندهی اطلاعات آن می باشد. اما نمایه های رایج فعلی اطلاعات، که برای سازماندهی سایر علوم به کار گرفته می شود، به صورت تک اصطلاحی است و این روش گر چه مقداری زیادی از سازماندهی اطلاعات را زیر پوشش قرار می دهد، ولی کافی و مستوفا نیست و کاربر را به مقصد نهایی نمی رساند. آنچه در این مورد می تواند اطلاعات را به خوبی سازماندهی و کاربر را به خواسته اصلی اش رهنمون و رضایت وی را جلب کند، نمایه ترکیبی است، که با انتخاب دو یا چند اصطلاح و چینش آنها به صورت ترکیبی ، یک چکیده نمایی تشکیل می گردد و موضوع مورد نظر را به روشنی نشان می دهد و این روش نمایه سازی، نوآوری و ابتکاری در سازماندهی اطلاعات محسوب می شود و می تواند انقلابی در این حوزه به وجود آورد.
سازماندهی اطلاعات، راهکار مناسب و مقبولی برای مدیریت اطلاعات و تمهیدی برای مدیریت دانش به شمار می آید. علوم اسلامی در بین سایر علوم بشری بخاطر توجه فراوان مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به آن، نیاز مبرم به سازماندهی اطلاعات و بالاتر از آن، مدیریت محتوایی آن دارد.
نمایه کردن منابع علوم اسلامی گام مؤثری در سازماندهی اطلاعات آن می باشد. اما نمایه های رایج فعلی اطلاعات، که برای سازماندهی سایر علوم به کار گرفته می شود، به صورت تک اصطلاحی است و این روش گر چه مقداری زیادی از سازماندهی اطلاعات را زیر پوشش قرار می دهد، ولی کافی و مستوفا نیست و کاربر را به مقصد نهایی نمی رساند. آنچه در این مورد می تواند اطلاعات را به خوبی سازماندهی و کاربر را به خواسته اصلی اش رهنمون و رضایت وی را جلب کند، نمایه ترکیبی است، که با انتخاب دو یا چند اصطلاح و چینش آنها به صورت ترکیبی ، یک چکیده نمایی تشکیل می گردد و موضوع مورد نظر را به روشنی نشان می دهد و این روش نمایه سازی، نوآوری و ابتکاری در سازماندهی اطلاعات محسوب می شود و می تواند انقلابی در این حوزه به وجود آورد.
سازماندهی محتوایی علوم اسلامی از طریق نمایه سازی موضوعی به روش ترکیبی
3/21/2015 12:00:00 AM
سازماندهی محتوایی علوم اسلامی از طریق نمایه سازی موضوعی به روش ترکیبی
نویسنده:
سید تقی واردی *
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1394 پاییز و زمستان 1394 شماره 1
نمايه سازي موضوعي تركيبي منابع مسائل جديد كلامي
نویسنده:
محمد علي حسن زاده
،
طرح پژوهشی: ايجاد نمايه تخصصي » از تاریخ: 1396/02/28 تا تاریخ: 1396/06/26
نمايه سازي موضوعي تركيبي منابع مسائل جديد كلامي
نویسنده:
سلمان منوچهري
،
طرح پژوهشی: ايجاد نمايه تخصصي » از تاریخ: 1396/02/30 تا تاریخ: 1396/06/26
نمايه سازي موضوعي تركيبي منابع مسائل جديد كلامي
نویسنده:
عبدالعلي دهقاني
،
طرح پژوهشی: ايجاد نمايه تخصصي » از تاریخ: 1396/02/30 تا تاریخ: 1396/06/26
طرحی نو در نمایه سازی علوم اسلامی
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 دوره 2، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
نمايه موضوعي كتاب (مردم و زمينه سازي ظهور )
نویسنده:
حسين دهقاني
،
طرح پژوهشی: نمايه موضوعي » از تاریخ: 1397/04/21 تا تاریخ: 1397/01/31
علل ترجیح نمایه موضوعی با رویکرد ترکیبی در بازنمایی موضوعات فقهی
نویسنده:
سید تقی واردی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1397 پاييز 1397 شماره95
روش ترکیبی عقلی- نقلی در کلام اسلامی
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
محسن رحمانی زاده
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101
نمايه موضوعي كتاب ( اميد به زندگي از منظر قرآن كريم )
نویسنده:
مجتبي اكبري
،
طرح پژوهشی: نمايه موضوعي » از تاریخ: 1397/09/18 تا تاریخ: 1397/05/30