رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پایان‌نامه به بررسی مسأله ارتباط نفس با بدن و یافتن دیدگاه ملاصدرا در تبیین چگونگی اين ارتباط می‌پردازد. این واکاوی طی سه فصل که هر کدام از بخش‌های متعددی تشکیل یافته، صورت گرفته است. در فصل اول مروری اجمالی به دیدگاه‌های مطرح و شاخص در بیان حقیقت نفس دارد.در این فصل پس از بیان حقیقت نفس از دیدگاه افلاطون، ارسطو، فلوطین، ابن سینا و شیخ اشراق، دیدگاه ملاصدرا پیرامون نفس، حدوث و قدم آن، قوای نفسانی، مراتب و سیر استکمالی نفس و کمال نهایی آن، مطرح می‌شود. فصل دوم به طرح مسألة ارتباط نفس با بدن، تبیین آن و طرح دیدگاه‌های فلاسفة تأثیرگذار در سیر اندیشه بشری از قدیم تا جدید می‌پردازد. در این فصل پاسخ‌های افلاطون، ارسطو و فلوطین از حکمای یونان باستان، ابن سینا و شیخ اشراق از فلاسفه مسلمان و هم چنین دیدگاه دکارت، دوگانه انگاران، رفتارگرایان، پیروان نظریه این همانی و کارکردگرایان از فلسفه جدید غرب در جواب چگونگی این ارتباط ارایه می‌شود. در فصل سوم سؤال اصلی پژوهش یعنی تبیین ملاصدرا از چگونگی رابطه نفس و بدن محور قرار گرفته است. در این فصل ضمن تشریح تعلق و ارتباط‌های شش‌گانه‌ای که ملاصدرا تحت عنوان انواع ارتباط طرح می‌کند، به این نتیجه می‌رسیم که بنابر دیدگاه صدرالمتألهین، نفس در ابتدای حدوث به ماده جسمانی نیاز دارد. چه اینکه حدوث آن جسمانی است و بعد از آن، طبق مبنای حرکت جوهری، نفس، تدریجا مراتب و مراحل استکمالی خود را با تعلق به بدن، تدبیر آن و تصرف در قوا و اعضای آن طی می‌کند. لذا نفس در طی مسير رشد و کمال نیز محتاج به بدن است. به بیان ملاصدرا بدن علت مادی نفس بوده و نفس علت صوری و در واقع صورت و اصل هویت انسان است. البته ارتباط بین نفس و بدن، مستقیم و با واسطه نبوده و روح بخاری که جوهری لطیف و شفاف بوده و هم دارای بعد جسمانی و هم دارای بعد تجردی است واسطه می‌باشد. نفس بعداز کمال، به مرحله‌ای می‌رسدکه نیازی به بدن ندارد چه اینکه نفس ذاتا مستغنی و مستقل از بدن می‌باشد. لذا علاقه آن به بدن، به تدریج کم شده تا اینکه بدن را رها می‌کند و این همان مرگ طبیعی است. ملاصدرا با توجه به جهت استقلالی که در ذات نفس وجود دارد، آن را بعد از بدن باقی می‌داند که به بدنی برزخی یا آخرتی تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که تبیین ملاصدرا از حرکت جوهری نفس و کمال آن، تناسخ را به کلی باطل می‌کند. کلمات کلیدی: نفس، بدن، حدوث نفس، استکمال نفس، بقا نفس.

رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: محمود شکری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4

رابطه نفس و بدن درنگاه ملاصدرا

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390   (پياپي 34)، زمستان 1390  شماره2

بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق

نویسنده: سمیه کامرانی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقد کتاب رابطۀ نفس و بدن از نظر ملاصدرا

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57

مشکلات رابطۀ نفس و بدن: مقایسه ابن‌سینا و ملاصدرا

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

رابطه نفس و بدن از منظر حکیم طهران و صدرالمتالهین

مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1394 پاييز 1394 شماره3

رابطه نفس و بدن از دیدگاه فلسفه مشاء

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390  شماره7

رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری ـ وصفی فلسفه ذهن

دانشجو: محمود شکری ، استاد مشاور: حسن معلمی ، استاد راهنما: علیرضا قایمی نیا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری ـ وصفی فلسفه ذهن

نویسنده: محمود شکری ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397