ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه (مبتنی بر محیط خانواده)
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1401 شماره 45
چکیده:
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه مبتنی بر محیط خانواده است. در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و آگاهسازی مخاطب و اثرگذاری برآنان، از اهداف دستاندرکاران رسانههای مختلف است. یکی از مهمترین عناصر ارتباط با مخاطب، اثری است که رسانه بر او میگذارد. با نگاهی به پیشینۀ تحقیق دربارۀ اثرگذاری رسانهها و آگاهسازی مخاطب، بهویژه در محیط خانواده، برای برونرفت از فریبکاری رسانه میتوان دریافت که اثرگذاری رسانهها بر مخاطب همواره موردتوجه گردانندگان آنها، اندیشمندان حوزۀ مطالعات رسانهای و دولت بوده است. در واقع، متصدیان و متولیان رسانهها همواره این پرسش را مطرح میکنند که آیا رسانهها میتوانند تأثیری بر مخاطبان خود بهویژه در حوزۀ خانواده داشته باشند و آیا میتوانند آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنند؟ روش تحقیق، کتابخانهای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشتبرداری است. برای گردآوری اطلاعات، کتابهای نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی پژوهشی، تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد.آنگاه با توجه به موضوع مقالۀ حاضر، زمینهها و عوامل فریبکاری در رسانه، تحلیل و راههای برونرفت از آن، شناسایی شد. همچنین، اثرگذاری رسانهها بر آگاهسازی مخاطب بررسی گردید.
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه مبتنی بر محیط خانواده است. در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و آگاهسازی مخاطب و اثرگذاری برآنان، از اهداف دستاندرکاران رسانههای مختلف است. یکی از مهمترین عناصر ارتباط با مخاطب، اثری است که رسانه بر او میگذارد. با نگاهی به پیشینۀ تحقیق دربارۀ اثرگذاری رسانهها و آگاهسازی مخاطب، بهویژه در محیط خانواده، برای برونرفت از فریبکاری رسانه میتوان دریافت که اثرگذاری رسانهها بر مخاطب همواره موردتوجه گردانندگان آنها، اندیشمندان حوزۀ مطالعات رسانهای و دولت بوده است. در واقع، متصدیان و متولیان رسانهها همواره این پرسش را مطرح میکنند که آیا رسانهها میتوانند تأثیری بر مخاطبان خود بهویژه در حوزۀ خانواده داشته باشند و آیا میتوانند آنها را در رسیدن به اهدافشان یاری کنند؟ روش تحقیق، کتابخانهای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشتبرداری است. برای گردآوری اطلاعات، کتابهای نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی پژوهشی، تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد.آنگاه با توجه به موضوع مقالۀ حاضر، زمینهها و عوامل فریبکاری در رسانه، تحلیل و راههای برونرفت از آن، شناسایی شد. همچنین، اثرگذاری رسانهها بر آگاهسازی مخاطب بررسی گردید.
ارائۀ الگوی آگاهسازی مخاطب برای برونرفت از فریبکاری رسانه (مبتنی بر محیط خانواده)
1/1/1401 12:00:00 AM