بررسی اشتراک لفظی متشبح وجود از دیدگاه علیقلیبنقرچغایخان
نویسندگان:
فاطمه انصاری
،
محمد جلال الدین ملکی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
کلیدواژه:
علیقلیبنقرچغایخان
،
اشتراک معنوی وجود
،
اشتراک لفظی وجود
،
اشتراک لفظی مُتَشَبَّح
،
وجود
چکیده:
اشتراکِ لفظی و معنوی وجود در فلسفۀ متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) همواره یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی بوده است. عدهای همچون ملاصدرا و شاگردانش به اشتراک معنوی وجود و عدهای همچون تبریزی و برخی از شاگردانش به اشتراک لفظی وجود قائل شدند. در این میان یکی از فیلسوفان گمنام عصر صفوی یعنی علیقلیبنقرچغایخان که از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است، دیدگاه سومی را در اینباره با عنوان اشتراک لفظی مُتَشَبَّح مطرح کرده است. وی کوشیده است با توجه رابطۀ مدرَک و مدرِک و علم الهی این نظر را به اثبات برساند. مسئلۀ اصلی در این مقاله توصیف و تحلیل نظریۀ اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به عنوان قول سوم در بحث اشتراک لفظی و معنوی وجود است که البته از جنبههای انتقادی خالی نخواهد بود. هدف از این مقاله، بحث دربارۀ این نظریه ابداعی و شناساندن آن به جامعۀ دانشگاهی و اندیشمندان است. روش مقاله، توصیفی ـ تحلیلی خواهد بود. نتیجۀ اجمالی که نویسندگان در مقاله به آن دست یافتهاند این است که هر دو استدلال قرچغایخان برای اثبات اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به دلیل ابهام، نقص استدلال، پیشفرضهای نادرست، تقریر غیرروشمند به هدف خود دست نمییابند و نظریه تا حد قابلتوجهی مبهم و غیرموجه است.
اشتراکِ لفظی و معنوی وجود در فلسفۀ متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) همواره یکی از بحثبرانگیزترین مسائل فلسفی بوده است. عدهای همچون ملاصدرا و شاگردانش به اشتراک معنوی وجود و عدهای همچون تبریزی و برخی از شاگردانش به اشتراک لفظی وجود قائل شدند. در این میان یکی از فیلسوفان گمنام عصر صفوی یعنی علیقلیبنقرچغایخان که از شاگردان ملارجبعلی تبریزی است، دیدگاه سومی را در اینباره با عنوان اشتراک لفظی مُتَشَبَّح مطرح کرده است. وی کوشیده است با توجه رابطۀ مدرَک و مدرِک و علم الهی این نظر را به اثبات برساند. مسئلۀ اصلی در این مقاله توصیف و تحلیل نظریۀ اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به عنوان قول سوم در بحث اشتراک لفظی و معنوی وجود است که البته از جنبههای انتقادی خالی نخواهد بود. هدف از این مقاله، بحث دربارۀ این نظریه ابداعی و شناساندن آن به جامعۀ دانشگاهی و اندیشمندان است. روش مقاله، توصیفی ـ تحلیلی خواهد بود. نتیجۀ اجمالی که نویسندگان در مقاله به آن دست یافتهاند این است که هر دو استدلال قرچغایخان برای اثبات اشتراک لفظی مُتَشَبَّح وجود به دلیل ابهام، نقص استدلال، پیشفرضهای نادرست، تقریر غیرروشمند به هدف خود دست نمییابند و نظریه تا حد قابلتوجهی مبهم و غیرموجه است.
بررسی اشتراک لفظی متشبح وجود از دیدگاه علیقلیبنقرچغایخان
1/1/1402 12:00:00 AM