«هویت یونانی» و «حکمت بحثی» نزد صدرالمتألهین
نویسنده:
رحمان احترامی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 108
چکیده:
«تفکر یونانی» از ابتدای ورود به دنیای اسلام همواره مورد توجه متفکران دنیای اسلام بوده است. برخی با پذیرش امکان حصول معرفت عقلی خوداتکا به درون آن تفکر یونانی وارد شدند و سعی کردند تفسیر اجتهادی خودشان را از آن ارائه دهند و برخی دیگر با طرح دوگانگی ذاتی معرفت عقلی خوداتکای ارسطویی با معرفت کشفیِ مبتنی بر آموزههای وحیانی بر تفکیک ذاتی آنها تأکید کردند. ملاصدرای شیرازی بهعنوان یکی از مهمترین فیلسوفان دنیای اسلام، سعی کرده است در عین تأکید بر حقیقیبودن حکمت کشفی، با طرح برخی مبانی هستیشناختی و با تکیه بر میراث فیلسوفان پیش از خود، اهمیت معرفتزایی از طریق قیاس برهانی را نشان دهد و در یک خوانش منحصربهفردی نوعی وحدت تشکیکی بین معرفت حاصل از حکمت بحثی و حکمت اشراقی ارائه دهد. نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه «هویت یونانی» را نزد ملاصدرا بررسی نماید تا از این طریق، کمکی به درک هویت فلسفه در دوران اسلامی و رابطۀ عقل و وحی در عالم اسلام کرده باشد.
«تفکر یونانی» از ابتدای ورود به دنیای اسلام همواره مورد توجه متفکران دنیای اسلام بوده است. برخی با پذیرش امکان حصول معرفت عقلی خوداتکا به درون آن تفکر یونانی وارد شدند و سعی کردند تفسیر اجتهادی خودشان را از آن ارائه دهند و برخی دیگر با طرح دوگانگی ذاتی معرفت عقلی خوداتکای ارسطویی با معرفت کشفیِ مبتنی بر آموزههای وحیانی بر تفکیک ذاتی آنها تأکید کردند. ملاصدرای شیرازی بهعنوان یکی از مهمترین فیلسوفان دنیای اسلام، سعی کرده است در عین تأکید بر حقیقیبودن حکمت کشفی، با طرح برخی مبانی هستیشناختی و با تکیه بر میراث فیلسوفان پیش از خود، اهمیت معرفتزایی از طریق قیاس برهانی را نشان دهد و در یک خوانش منحصربهفردی نوعی وحدت تشکیکی بین معرفت حاصل از حکمت بحثی و حکمت اشراقی ارائه دهد. نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه «هویت یونانی» را نزد ملاصدرا بررسی نماید تا از این طریق، کمکی به درک هویت فلسفه در دوران اسلامی و رابطۀ عقل و وحی در عالم اسلام کرده باشد.
«هویت یونانی» و «حکمت بحثی» نزد صدرالمتألهین
1/1/1401 12:00:00 AM