نظریه محقق اصفهانی (کم‍پانی) درباره معاد جسمانی و ابهامات آن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 90
چکیده:
مسئله معاد و کیفیت حیات پس از مرگ، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است و متکلمان و حکیمان مسلمان نیز آرای متعددی در این زمینه ارائه کرده‌اند. عده‌ای معاد را منحصر به روح و نفس آدمی می‌دانند و گروهی به جسمانی‌بودن آن قائل‌اند و اهل تحقیق معاد را جسمانی و روحانی می‌دانند. در موضوع معاد جسمانی، دربارۀ اینکه روح با کدام بدن محشور می‌شود، اختلاف است. محققان از متکلمان، نظریـۀ بازگشت مجدد روح به بدن طبیعی و عنصری را مطرح کرده‌اند و در مقابل، دیدگاه برخی حکیمان بر حشر روح با بدن مثالی است و رأی حکمت متعالیه بر بعث روح با بدن مثالیِ برخاسته از سوی نفس استقرار یافته است. در این میان، حکیم آقا‌علی مدرس زنوزی دیدگاهی ابتکاری براساس مبانی حکمت متعالیه دارد که بزرگانی همچون میرزا محمد‌باقر اصطهباناتی که پرورش‌یافته حوزۀ درسی ایشان است و نیز شاگرد وی محمدحسین اصفهانی (محقق کمپانی) و دیگرانی مانند رفیعی قزوینی از وی تبعیت کرده‌اند. زنوزی معاد را بازگشت روح به بدن نمی‌داند، بلکه به باور وی این بدن است که به سراغ نفس و روح در عالم آخرت می‌رود. کمپانی در رساله کوتاهی که به‌تازگی انتشار یافته به تبیین این نظریه براساس پنج اصل و مقدمه پرداخته است. در این نوشتار به‌تفصیل ابتدا به شرح و توضیح دیدگاه خاص ایشان درباره معاد جسمانی و سپس به بیان برخی ابهامات آن پرداخته‌ایم.

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1387 بهمن - اسفند 1387  شماره112

معاد جسمانی

مقاله نشریه: مبلغان » سال 1388 فروردين 1388  شماره113

معاد روحانی و جسمانی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1367 شماره 78

اصول صدرایی در معاد جسمانی

نویسنده: علیرضا کرمانی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

تبیین معاد جسمانی و یگانگی نفس و بدن

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

معاد جسمانی و تناسخ از دیدگاه آقاعلی حکیم

نویسنده: محمدتقی یوسفی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره10

مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهری چنگی آشتیانی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ، استاد مشاور 2: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397