اعتبار رأى اکثریت در پرتو کتاب و سنت

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1392 شماره 77
چکیده:
در فصل اول این نوشتار، به دو دسته از آیات قرآن پرداخته شده است. در دسته نخست، رأى اکثریت بنا بر مبناى کشف حقیقت، بى‏اعتبار شمرده شده است; و در دسته دوم، اعتبار رأى اکثریت بنا بر مبناى حق تعیین سرنوشت، به اثبات رسیده است. نویسنده از این دو دسته آیات، نتیجه مى‏گیرد که قرآن کریم مخالف شدید دو آسیب مهم میان مسلمانان است: نخست، عوام‏زدگى و دنباله‏روى از جوّ غالب در جامعه; و دوم، استبداد، زورگویى و تحمیل اسلام بر مردم. در فصل دوم این نوشتار، سیره پیامبر اکرم)ص( و امامان)ع( درباره رابطه حاکمیت سیاسى و خواست عمومى، بررسى شده است. نویسنده با بررسى سیره هر یک از معصومان)ع(، نتیجه گرفته که آن‏ها تا هنگامى که داراى پشتوانه خواست عمومى و رأى اکثریت نبودند، حکومت بر مردم را نپذیرفتند و اقدامى براى تشکیل حکومت انجام ندادند; و نیز هنگامى که آن را از دست دادند، حکومت را رها نمودند. دو آموزه هجرت و بیعت در سیره معصومان)ع(، دلیلى بر احترام آن‏ها به حق تعیین سرنوشت مردم است.

اعتبار رأی اکثریت در نظریه های جمهوری اسلامی

نویسنده: حسین رسولی ، استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اعتبار عقلى رأى اکثریت بر مبناى حق تعیین سرنوشت

نویسنده: مسعود امامی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1391 شماره 72

اعتبار رأى اکثریت بر مبناى کشف حقیقت و سایر مبانى

نویسنده: مسعود امامی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1392 شماره 75

دانستنیهایى از قرآن قرآن و راى اکثریت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 8

گستره منزلت و اعتبار سنت از منظر قرآن

مقاله نشریه: حسنا » سال 1392 زمستان 1392  شماره19

منابع پیام امام در کتاب و سنت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1368 شماره 88

عدالت صحابه در چشم‌انداز کتاب و سنت

مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 3

جایگاه فاطمه س در کتاب و سنت

نویسنده: محمدعلی حائری ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 22

امن از مکرالله در کتاب و سنت

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1365 شماره 52
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397