طراحی الگوی فرایند مدیریت دانش دین‌بنیان با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری-حداقل مربعات جزیی

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 بهار و تابستان 1400
چکیده:
هدف پژوهش در گام اول برآورد اثرات کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش بر مدیریت دانش دین بنیان و در گام دوم طراحی الگویی برای فرایند مدیریت دانش دین بنیان به کمک روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزیی بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع طرح‌های همبستگی به شیوه تحلیل مسیر و الگوی معادلات ساختاری بود. پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و خبرگان دینی تشکیل داد. نمونه‌گیری به روش هدفمند بود. 10 نفر از خبرگان دینی به عنوان نمونه اصلی تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه بود. برای ایجاد مدل انداز‌گیری و ترسیم مدل روابط ساختاری از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM)، حداقل مربعات جزیی (Smart PLS 3.3) استفاده گردید. در این قسمت از شاخص‌های میانگین واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی واگرا، روایی همگرا، روایی افتراقی، ضریب R2، Q2 و GOF استفاده شد. نتایج آزمون حداقل مربعات جزیی حکایت از تأیید فرضیه‌های پژوهش داشت و بر این اساس مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری از نظر آماری برازش مناسبی داشتند. نتایج نشان داد فرایند کسب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دین بنیان داشتند

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397