هم‏سنجی روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ در معنویت‏های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویّت

مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت ‏های آن، به تغییر کیش و آیین می‏انجامد. این نوشتار با هدف هم‏سنجی معنویت‏های نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویت‏های نوظهور با استفاده از بافتار و زمینه‏های مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار می‏دهد. اما روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397