به سوری که دستانش چوبین بود

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 182
چکیده:
  در بخشی از شاهنامه فردوسی که در اصطلاح شاهنامه پژوهان، «بخش تاریخی» خوانده می شود، در میان داستان های حکایتگر از روزگار شاهنشاهی ساسانیان، «داستان بهرام چوبیه» یکی از خواندنی ترین داستان ها به شمار می رود. محور نوشته حاضر، یکی از بیت های کلیدی و دشوار این داستان است که در یکی از بزنگاه های داستان نیز واقع شده و تاکنون نگاه بسیاری از خوانندگان شاهنامه را به خود کشیده و درباره صورت و معنای آن گماه زنی های گوناگونی صورت گرفته است. از این رو، نویسنده در نوشتار پیش رو، معنای بیت «به سوری که دستانش چوبین بود / چنان دان که خوانش نوآیین بود» از شاهنامه و اختلافی که بر سر فهم آن است را مورد توجه و مداقه قرار داده است. وی در راستای هدف مذکور، از برخی بازنوشتهای منثور شاهنامه سخن به میان آورده و دیدگاه برخی شارحان را درخصوص معنای این بیت بیان می دارد. وی در انتها، خوانش پیشنهادی خود را از این بیت ذکر می کند. به زعم وی، دستان به معنای دیگ یا دیگها یا ظروف غذاپزی و چیزی از قبیل است و گویا مضمون بیت فردوسی این باشد که: هرگاه در میهمانی دیگ های چوبین به کار رود، بدان که خودِ خوان بدیع و متفاوت با آنچه تاکنون دیده ای خواهد بود و میهمانی دیگرسان فراروی خواهی داشت و با خوراکی نامتنظر از تو پذیرایی خواهند کرد. نویسنده در نهایت، با بیان کنایه به کار رفته در این بیت، نوشتار را به پایان می رساند.    

روباهی که به رنگ آبی بود

مقاله نشریه: پوپک » سال 1397 خرداد (287)

زنى که پیامبر بود

نویسنده: پور قیصر امین ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 62

زنی که بی‌قرار بود

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 مهر 96

حبیب‌ بن مظاهر که بود؟

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 284

شتری که مادرش کوه بود

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1398 خرداد (351)

نابینایی که زبانش شمشیر بود

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1401 مرداد389

زنی که بی قرار بود

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1400 شماره 377

زنى که گم شده بود داستان

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 115

کاشف‌الغطاء دانشمندی که امید فقرا بود...

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1396 آبان 96

پسری که در کودکی مرد بود!

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1398 مرداد (353)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397