بررسی و تحلیل جایگاه کرامت در تدوین قانون؛ با تأکید بر مصادیق ختم حیات
نویسندگان:
حمید ستوده
،
محمد جواد طوسی
،
![حمید ستوده](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
![محمد جواد طوسی](/Content/img/avatar_scholar.jpg)
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
چکیده:
مقاله حاضر، به تبیین جایگاه کرامت انسانی در استدلالهای فقهی و حقوقی میپردازد. هدف از این پژوهش، بررسی فقهی ـ حقوقی جایگاه کرامت در تدوین قانون است. بدین منظور، ابتدا با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی رابطه کرامت با حقوق و جایگاه کرامت انسان در فرایند استنباط احکام فقهی پرداخته شده و بهعنوان نمونه، کاربرد آن در ختم عامدانه حیات جنین و انسان در قالب سقط و اوتانازی بهاختصار بحث شده است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد فقه شیعه، نصمحور است؛ نه کرامتمحور؛ ولی در احکام الهی، حرمت و کرامت انسانی، مورد نظر شارع مقدس بوده است. ازاینرو، میتوان ادعا کرد در دَوَران بین برائت و کرامت، ادله کرامت انسانی بهعنوان یک اصل اوّلی، مقدم بر ادله برائت است؛ هرچند این اصل، مادامی معتبر خواهد بود که دلیل اجتهادی معتبری بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به همنوایی احکام الهی با رعایت حرمت و کرامت انسانی، میتوان ظهور ادله این اصل را همانند ظهور سایر نصوص شرعی تلقی کرد و از باب نمونه، به اقتضای دلالت آن، اقدامات ایجابی ختم عمدی حیات در خصوص سقط جنین و اوتانازی را جایز ندانست.
مقاله حاضر، به تبیین جایگاه کرامت انسانی در استدلالهای فقهی و حقوقی میپردازد. هدف از این پژوهش، بررسی فقهی ـ حقوقی جایگاه کرامت در تدوین قانون است. بدین منظور، ابتدا با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی رابطه کرامت با حقوق و جایگاه کرامت انسان در فرایند استنباط احکام فقهی پرداخته شده و بهعنوان نمونه، کاربرد آن در ختم عامدانه حیات جنین و انسان در قالب سقط و اوتانازی بهاختصار بحث شده است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد فقه شیعه، نصمحور است؛ نه کرامتمحور؛ ولی در احکام الهی، حرمت و کرامت انسانی، مورد نظر شارع مقدس بوده است. ازاینرو، میتوان ادعا کرد در دَوَران بین برائت و کرامت، ادله کرامت انسانی بهعنوان یک اصل اوّلی، مقدم بر ادله برائت است؛ هرچند این اصل، مادامی معتبر خواهد بود که دلیل اجتهادی معتبری بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به همنوایی احکام الهی با رعایت حرمت و کرامت انسانی، میتوان ظهور ادله این اصل را همانند ظهور سایر نصوص شرعی تلقی کرد و از باب نمونه، به اقتضای دلالت آن، اقدامات ایجابی ختم عمدی حیات در خصوص سقط جنین و اوتانازی را جایز ندانست.
بررسی و تحلیل جایگاه کرامت در تدوین قانون؛ با تأکید بر مصادیق ختم حیات
1/1/1401 12:00:00 AM
تدوین شاخص های کرامت انسانی در سازمان ( با تاکید بر نگرش اسلامی)
نویسندگان:
حسین افخمی روحانی
،
علی شیرازی
،
سعید مرتضوی
،
عبدالحمید واسطی
،
میثم لطیفی
،
جهانگیر مسعودی
،
مقاله نشریه: مدیریت در دانشگاه اسلامی » سال 1393 بهار و تابستان 1393 شماره7
بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت
نویسندگان:
سید محمد رضی آصف آگاه*
،
علیرضا فجری
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت
نویسندگان:
سید محمد رضی آصف آگاه
،
سید محمد رضی آصف آگاه
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 پاییز و زمستان 1400
بررسی جایگاه حزمگرایی دینی با تأکید بردیدگاه مفسران
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
اندیشه اجتماعی علامه جعفری با تأکید بر نظریات حیات معقول
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی کارکرد معنابخشی دعا و نیایش به حیات بشر در منظومه دین با تأکید بر نظریه کاتینگهام
نویسنده:
مجتبی عطارزاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
بررسی فقهی مبانی و مصادیق رویکرد کاهش آسیبهای اجتماعی جرم با تاکید بر اعتیاد به مواد مخدر
نویسندگان:
محمدعلی حاجی ده آبادی
،
علی صادقی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
تساهل و تسامح در نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر قانون اساسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تساهل و تسامح در نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر قانون اساسی
پایاننامه: - 1383 - [کارشناسی ارشد]
جایگاه و نقش ادبیات در تبلیغ آموزههای دینی (با تأکید بر شعر)
نویسنده:
علی اکبر فراتی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1400 شماره 3