روش‌شناسی تشکیکی صدرایی با تأکید بر برهان صدیقین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
چکیده:
در یک دسته­بندی عمده سه دیدگاه مخالف درباره مسئله روش­شناسی ملاصدرا وجود دارد. این دیدگاه­ها عبارت‏اند از: یک) توتولوژیک یا حشوگویی در بیان؛  دو) التقاط روش تفکرگرایی مشایی، شهود اشراقی و کلامی؛ سه) توصیف دیدگاه و نظرات مخالف توسط ملاصدرا؛ در حالی که به نظر می­رسد ملاصدرا دارای روش چهارمی به نام «سلسله‏مراتبی» است. سلسله‏مراتبی‏بودن روش ملاصدرا  متأثر از بحث تشکیک است که مبنای معرفت­شناختی و وجودشناختی اوست. غرض از سلسله‏مراتبی‏بودن روش ملاصدرا این است که او در تبیین و توضیح مباحث فلسفی مراحل و مراتبی را طی می­کند. ابتدا دیدگاه مخالف را توصیف می­کند، سپس در مرحله بعد نادرست‏بودن آن را با بیان مقدماتی منطقی یا صورت­برهان­هایی قیاسی و استدلالی با استناد به برخی مبانی بدیهی و اولی (ابطال تسلسل، دور، ترجیح بلامرجح و...) یا حتی با فرض‌گرفتن استدلال‎های پیشین فلاسفۀ مخالف، نظرات آنها را رد می­کند و سپس به طرح مسئله و تبیین آرای خویش
می­پردازد. بنابراین ملاصدرا در بیان مباحث فلسفی، ضمن درنظرداشتن دو جنبه بیرونی و درونی دارای یک سیر حرکتی ویژه است. این پژوهش ضمن شرح و نقد سه دیدگاه ذکرشده، به تبیین روش چهارم می­پردازد و آن را به روش‎شناسی آخوند در مباحث الهیات بالمعنی الاخص هم سرایت می­دهد

برهان وجودی آنسلم و برهان صدیقین صدرایی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 6 - بهار 1389

برهان صدیقین

نویسنده: منصور نصیری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 54

ملاک برهان صدیقین

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 53

مقایسه میان برهان وجودی و برهان صدیقین

نویسنده: طاهره صادقی کیا ، استاد راهنما: عسکری سلیمانی ، استاد مشاور 1: علیرضا قائمی نیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

پیراستگی برهان صدیقین علامة طباطبایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47

برهان صدیقین در تفکر اسلامی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

باز هم برهان صدیقین علامه طباطبایی

نویسنده: محمود مروارید ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 53

صدرالمتألهین و تقریر سینوی برهان صدیقین

نویسنده: حمید پارسانیا ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397