مقایسه هستی‌شناسی ملاصدرا و روی بَسکار با تاکید بر نقش مفهوم «غیب‌»

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 4 (پیاپی 24)
چکیده:
رئالیسم انتقادی، نحله‌ی نسبتا نوظهوری است که دو ادعای مهم دارد: ابتدا، این‌که جهان خارج، مستقل از ما وجود دارد و دوم، این‌که معرفت به این جهان، آن‌گونه که هست، امکان‌پذیر است. روی بَسکار (Roy Bhaskar) - برجسته‌ترین اندیشمند این جریان - در نظریه‌پردازی‌های خود سهم بسیاری برای هستی‌شناسی قائل است. پرسش اولیه ایشان، این است که جهان چگونه باید باشد تا معرفت ما از آن ممکن شود؟ پاسخی که به این پرسش می‌دهد، هستی‌شناسی‌ لایه‌بندی‌شده‌ای را در برابر دیدگان به تصویر می‌کشد که شامل سه‌لایه: تجربی، بالفعل و واقعی است. این نوع هستی‌شناسی، علاوه بر دیدگاه او در باب وجود ضرورت و مکانیسم‌های علّی و نیز طرح مفهوم غیب در نظریه‌ی دیالکتیک وی، شباهت‌هایی را با هستی‌شناسی تشکیکی ملاصدرا مبتنی بر اصالت وجود به‌وجود می‌آورد و این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که این‌ دو هستی‌شناسی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟
این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، مقایسه‌ای را بین هستی‌شناسی این دو متفکر انجام داده و نشان می‌دهد؛ اگرچه بَسکار در هستی‌شناسی لایه‌بندی‌شده‌ی خود با باور به وجود ضرورت و مکانیسم‌های علّی از محسوسات فراتر رفته ولی هستی‌شناسی وی در نظام اندیشه‌ی صدرایی در لایه‌ی ماده بوده و قائل به امر مجرد نیست و مفهوم غیاب در هستی‌شناسی هر یک از این دو اندیشمند، اگرچه معنایی نزدیک پیدا می‌کند، ولی متفاوت است.

نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن سینا و ملاصدرا

نویسنده: مصطفی جمالی ، استاد راهنما: رضا برنجکار ، استاد مشاور 1: محمدتقی سبحانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]

نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن‏ سینا و ملاصدرا

استاد راهنما: رضا برنجکار ، استاد مشاور: محمدتقی سبحانی ، دانشجو: مصطفی جمالی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1398 - [پایان نامه دکترا]

مبانی نظری مفهوم «بازنمایی»؛ با تاکید بر ابعاد معرفت شناختی

مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 32)، پاييز 1396 شماره4

مفهوم معنویت در غرب (با تاکید بر عصر پست مدرن)

نويسنده: احمد شاکرنژاد ،
کتاب: الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - 1397

هستی‌شناسی و معناشناسی مفاهیم اخلاقی در جنبش‌های معنوی نوپدید با تأکید بر اندیشه‌های دیپاک چوپرا و دونالدوالش

دانشجو: رسول حسن زاده ، استاد مشاور: احمد شاکرنژاد ، استاد راهنما: اکبر حسینی قلعه بهمن ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - دانشکده علوم حدیث قم - 1394 - [کارشناسی ارشد]

مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397