آسیبها و چالشهای تبلیغ در عرصه بینالملل در حوزه علمیه با تکیه بر آرای رهبری
نویسنده:
رسول خضرلو
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1398 شماره 3(پیاپی 27)
چکیده:
از آنجائیکه دین اسلام دینی فرانژادی، فرامنطقهای، فرازمانی و فرا مکانی است و بهعبارت دیگر جهانشمول است، خطابات قرآن عموماً با «یا ایها الناس» شروع شده است. ما وارث مکتبی هستیم که اگر بتوانیم آرمانهای ارزشمند این مکتب را به گوش جهانیان برسانم، میتوانیم جهان فرورفته در فساد، گناه و ظلمت را به واسطه اسلام ناب نورانی کنیم؛ افزون بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی اقبال به اسلام و تشیع در سطح جهان بسیار گستردهتر از گذشته است، تا آنجا که در مقام مقایسه معادل هزار سال در گذشته است. به موازات این اقبال جهانی تبلیغات دشمنان هم برای مقابله با «اسلام و تشیع» «انقلاب اسلامی» و تلاش برای «نشر افکار باطل» نیز غیرقابل مقایسه با تاریخ بشریت است. شیطان با تمام قوی و با استفاده از انواع ابزارها و فناوری جدید و فضای مجازی، تمامقد در مقابل ما ایستاده است. این مهم با اقدامات حوزه علمیه در عرصه تبلیغ همخوانی ندارد، بهرغم اینکه حوزه علمیه در مقایسه با قبل انقلاب گامهای ارزشمندی برداشته است. با وجود این برخی کاستیهای نرمافزاری و سختافزاری و اشکالات مبنایی و مدیریتی و عدم پشتیبانیهای لازم، جریان نشر اسلام ناب را با چالش جدی روبهرو کرده است. در این راستا عموماً مصاحبههایی از بزرگان حوزه خصوصاً مقام معظم رهبری و مقالات معدودی نظیر مقالات مجله حوزه، شماره 43 و44، منتشر شده است. مقاله حاضر در مقام بررسی آسیبهای نرم و سخت در محور تبلیغ عرصه بینالملل است که با پرداختن به رفع این آسیبها و ضعفها و تبدیل آنها به قوتها، گامهای اساسی در این عرصه برداشته باشیم. روش ما در مقاله تبینی و انتقادی و تکنیک ما کتابخانهای و میدانی است.
از آنجائیکه دین اسلام دینی فرانژادی، فرامنطقهای، فرازمانی و فرا مکانی است و بهعبارت دیگر جهانشمول است، خطابات قرآن عموماً با «یا ایها الناس» شروع شده است. ما وارث مکتبی هستیم که اگر بتوانیم آرمانهای ارزشمند این مکتب را به گوش جهانیان برسانم، میتوانیم جهان فرورفته در فساد، گناه و ظلمت را به واسطه اسلام ناب نورانی کنیم؛ افزون بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی اقبال به اسلام و تشیع در سطح جهان بسیار گستردهتر از گذشته است، تا آنجا که در مقام مقایسه معادل هزار سال در گذشته است. به موازات این اقبال جهانی تبلیغات دشمنان هم برای مقابله با «اسلام و تشیع» «انقلاب اسلامی» و تلاش برای «نشر افکار باطل» نیز غیرقابل مقایسه با تاریخ بشریت است. شیطان با تمام قوی و با استفاده از انواع ابزارها و فناوری جدید و فضای مجازی، تمامقد در مقابل ما ایستاده است. این مهم با اقدامات حوزه علمیه در عرصه تبلیغ همخوانی ندارد، بهرغم اینکه حوزه علمیه در مقایسه با قبل انقلاب گامهای ارزشمندی برداشته است. با وجود این برخی کاستیهای نرمافزاری و سختافزاری و اشکالات مبنایی و مدیریتی و عدم پشتیبانیهای لازم، جریان نشر اسلام ناب را با چالش جدی روبهرو کرده است. در این راستا عموماً مصاحبههایی از بزرگان حوزه خصوصاً مقام معظم رهبری و مقالات معدودی نظیر مقالات مجله حوزه، شماره 43 و44، منتشر شده است. مقاله حاضر در مقام بررسی آسیبهای نرم و سخت در محور تبلیغ عرصه بینالملل است که با پرداختن به رفع این آسیبها و ضعفها و تبدیل آنها به قوتها، گامهای اساسی در این عرصه برداشته باشیم. روش ما در مقاله تبینی و انتقادی و تکنیک ما کتابخانهای و میدانی است.
آسیبها و چالشهای تبلیغ در عرصه بینالملل در حوزه علمیه با تکیه بر آرای رهبری
3/21/2019 12:00:00 AM