بررسی اختیار انسان از دیدگاه بنیانگذار حکمت متعالیه، ملاصدرا، و بنیانگذار علوم‌شناختی، مایکل گزنیگا

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 10
چکیده:
بسیاری از فلاسفۀ اسلامی بحث اختیار انسان را از مهم‌ترین راه‌های ‌خداشناسی می‌دانند؛ زیرا معتقد هستند انسان در ذات، صفات و افعال، شبیه خداوند است و از این‌رو شناخت اختیار انسان و حدود آن، نقش و جایگاه او در هستی و نیز نسبت وی با خداوند را روشن می‌کند. ملاصدرا این بحث‌ را به‌صورت منسجم و ابتکاری بر مبنای اصول وجودشناختی اصالت، تشکیک و وحدت وجود بیان کرده و در نهایت به‌نحوی بدیع، نظریۀ امر بین‌الامرین را از طریق نظریۀ وحدت شخصی وجود تبیین می‌کند. گزنیگا نیز به‌عنوان دانشمند علوم اعصاب‌شناختی و نوخاسته‌گرا در مسئلۀ مغز/ذهن در راستای تبیین اختیار انسان معتقد است ارادۀ انسان، ساختۀ «مفسّر» مغز است و آزادی انتخاب برای انسان از طریق تعامل در اجتماع و محیط حاصل می‌شود، اما در‌عین‌حال انسان، موجودی مسئول می‌باشد. در این نوشتار ابتدا مبانی اندیشۀ هریک از این‌دو متفکر تبیین شده و پس از بیان تشابه‌ها و تفاوت‌های دیدگاه آنان، هر دو دیدگاه، تحلیل و ارزیابی می‌شود.

حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا ، علامه طباطبایی و جوادی آملی)

نویسنده: معصومه یاوری ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: ابوالفضل روحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رابطه شریعت و سیاست از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و سوم - پاییز 87

رابطه انسان و خدا در حکمت متعالیه

نویسنده: مقدسه خلیلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8

تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

کاربردهای امنیتی انسان شناسی حکمت متعالیه

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: مطالعات راهبردی » سال 1389   (پياپي 50)، زمستان 1389  شماره4

تبیینی از جباریت خداوند و اختیار انسان

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 زمستان 1391  شماره42

مقایسه نفس از دیدگاه حکمت متعالیه و مکتب تفکیک

نویسنده: فرزاد محبی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد بهشتی ، استاد مشاور 2: رضا رضا برنجکار ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397