تعمیم حجیت خبر واحد به گزاره های تفسیری و عقیدتی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1399 شماره 2
چکیده:
حجیت خبر واحد (متشکل از دو اصطلاح «حجیت» و «خبر واحد»)، از بحث­ های مبسوط در کتب فقهی، اصولی و تفسیری است. خاستگاه اصطلاح «حجیت»، غالباً به فقه باز می­گردد، با این حال، این اصطلاح به ادبیات علم تفسیر قرآن نیز راه یافته است؛ برای نمونه، مسئله حجیت در تفسیر، به‌صورت مشخص در مواردی چون حجیت خبر واحد و همین طور حجیت اقوال صحابه و تابعین مطرح شده است. حال این سؤال جدّی مطرح است که مفهوم و کارکرد اصطلاح حجیت، در غیر فقه چگونه است؟ به­ نظر می‌رسد نه تنها می‌توان میان کارکرد حجیت در مقام فهم و مقام عمل، تمایز قائل شد، حتی می‌توان به امتناع کاربرد حجیت در مقام فهم و معرفت قائل شد. نسبت به اصطلاح «خبر واحد» نیز می‌توان از امکان تفاوت نگرش به آن در فضاهای غیر فقهی سخن گفت. این نگرش غیر فقهی را می­توان ضمن تحلیل رابطه‌ای میان متن و مخاطب (چه در زمان تولید متن و چه در زمان تفسیر آن) پی­گیری کرد. به هر حال، زدودن ذهن از نگاه فقهی و تمایز‌بخشی بین فقه و غیر آن اعمّ از تفسیر و تاریخ و ...، نه از باب تنقیص فقه بلکه به سبب ژرفای دستگاه فقاهتی در طول تاریخ و اثرگذاری ناخواسته آن بر سایر علوم اسلامی است.

حجیت خبر واحد در اثبات گزاره اخلاقی

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

نگاهی متفاوت به حجیت خبر واحد در اعتقادات

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 31و32 (ویژه حدیث)

حجیت خبر واحد در مسائل اصول فقه

مقاله نشریه: پژوهش نامه علوم حدیث تطبیقی » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره6

گزاره های اخلاقی قرآن و چگونگی نظام مندسازی آن

نویسنده: حسن سراج زاده ،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1396 بهار 1396 شماره35

انشائات غیر طلبی و چگونگی فهم گزاره های اخلاقی

نویسنده: حسن سراج زاده* ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391   (پياپي 30)، زمستان 1391  شماره8

انشائات طلبی و چگونگی فهم گزاره های اخلاقی قرآن

نویسنده: حسن سراج زاده ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390   (پياپي 26)، زمستان 1390  شماره4

واقع نمایی گزاره های خبری قرآن کریم: نحوه اثبات و ادله

مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1395 (پياپي 17)، پاييز و زمستان 1395 شماره2
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397