معنای زندگی در دیدگاه اکهارت

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
چکیده:
انسان موجودی مبتنی بر ارتباط است و معناداری زندگی او را می‌­توان بر اساس نوع رابطۀ وی با خود، خدا، جهان و دیگر انسان­ها تبیین کرد. در اندیشۀ اکهارت عالی­ترین سطح معنای زندگی انسان در اتحاد او با حقیقت الهی تحقق می‌­یابد. اکهارت خودخواهی را بزرگترین مانع اتحاد انسان و خدا می‌­داند. به باور وی غلبه بر خودخواهی از طریق نوعی ارتقاء شناختی و درک کامل انسان از فقر وجودی­اش حاصل می‌­شود؛ به این معنا که همۀ هستی، هیچ است و هر چه هست، خداست. او معتقد است رسیدن به این مرحله، تنها با زدودن همۀ دلبستگی­های شخصی ممکن می‌‌شود. از نظر اکهارت رفع وابستگی­ها یا همان تعلقات این جهانی، عشق به مبدأ را به همراه می‌­آورد و این عشق، اراده را برای نفی دیگر وابستگی­ها تقویت می‌­کند و با قوی­تر شدن اراده، عشق شدیدتر می‌­شود تا اینکه در نهایت انسان به مرتبۀ وارستگی کامل و اتحاد با خدا می‌­رسد.

معنای زندگی از دیدگاه آلبرکامو

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71

معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا دهقانپور ، استاد راهنما: امیر دیوانی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 2: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29

معنای زندگی

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388

تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76

معناى دینى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

معناى زندگى در ادیان جهان

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

خدا و معناى زندگى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 32-31

قرآن و معنای زندگی

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 45
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397