مبانی حجیّت «ظنّ متآخم به علم» و ساز و کارهای تشخیص آن
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 4
چکیده:
«ظن متآخم» بهمعنای اعتقادی راجح و سخت نزدیک به علم است که موجب اطمینان و سکون نفس میشود. این ظن با اسامی دیگری نیز در زبان فقیهان بهکار رفته است؛ مانند ظن اطمینانی، ظن قوی، قطع عرفی، علم اطمینانی، علم عادی و عرفی. چنین ظنّی از شمول آیات نهیکننده از عمل به ظن خارج است و حجیت آن ذاتی نیست؛ ولی با ادلهای همچون کتاب، سیرۀ عقلا، حکم عقل و قیاس اولویت بهاثبات رسیده است. برخی از اسباب حصول آن، اموری چون شیاع، اجماع، علم به اشیا و تواتر است. ظن متآخم به علم، در فقه و اصول کارایی فراوان دارد. برای نمونه، میتوان از آن بهمنظور حجیت امور گوناگون بهره برد؛ چون خبر ثقه، تعارض اصل و ظاهر، طهارت حیوان مذکی، تشخیص قبله، مکان نمازگزار، اثبات عدالت شهود، تقلید در فروع دین و مسائل فراوان دیگر. همچنین در مسائل قضایی کارایی دارد.
«ظن متآخم» بهمعنای اعتقادی راجح و سخت نزدیک به علم است که موجب اطمینان و سکون نفس میشود. این ظن با اسامی دیگری نیز در زبان فقیهان بهکار رفته است؛ مانند ظن اطمینانی، ظن قوی، قطع عرفی، علم اطمینانی، علم عادی و عرفی. چنین ظنّی از شمول آیات نهیکننده از عمل به ظن خارج است و حجیت آن ذاتی نیست؛ ولی با ادلهای همچون کتاب، سیرۀ عقلا، حکم عقل و قیاس اولویت بهاثبات رسیده است. برخی از اسباب حصول آن، اموری چون شیاع، اجماع، علم به اشیا و تواتر است. ظن متآخم به علم، در فقه و اصول کارایی فراوان دارد. برای نمونه، میتوان از آن بهمنظور حجیت امور گوناگون بهره برد؛ چون خبر ثقه، تعارض اصل و ظاهر، طهارت حیوان مذکی، تشخیص قبله، مکان نمازگزار، اثبات عدالت شهود، تقلید در فروع دین و مسائل فراوان دیگر. همچنین در مسائل قضایی کارایی دارد.
مبانی حجیّت «ظنّ متآخم به علم» و ساز و کارهای تشخیص آن
3/20/2016 12:00:00 AM