ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1394 شماره 80
چکیده:
بازخوانی ظرفیت‌های عرفان اسلامی ‌در تمدن‌زایی می‌تواند ضمن تقویت ادبیات توصیفی تمدن، اهمیت عرفان اسلامی را در نظام هماهنگ تمدنی معلوم سازد. آموزه‌های دو دانش عرفان نظری و عرفان عملی و عملکرد تاریخی عرفان اسلامی بنیان‌های نظری این پژوهش تمدنی است. در این میان، آورده اساسی عرفان نظری، یعنی «اسمای ‌الهی و نکاح ‌اسمایی» و آورده اصلی عرفان عملی «بُعد و قرب از‌ حق‌تعالی» است که با استفاده از این مفاهیم، توصیفی از تمدن مطلوب اسلامی عرضه می‌گردد و در باب ظرفیت‌های تمدن‌سازی با گذار از شبهه اساسی دنیاگریزی عرفان و آموزه‌های آن به استناد سرچشمه‌های اسلامی عرفان و نیز آموزه نهایی آن، یعنی بقاء بعد الفناء - نه فناء - و عناصری مانند دستگیری، خلافت بالسیف و جمع متلائم بین روح و بدن، جایگاه اصلی عرفان در مرکز هندسه تمدن اسلامی‌ نشان داده می‌شود و در نگاهی دیگر، تبیین می‌گردد که عرفان به‌‌واسطه تأمین چهار عنصر معنویت، عقلانیت معنوی ویژه در دستگاهی سازوار، ارائه الگویی برتر از شریعت‌مداری و به‌دست دادن روشی ویژه در فهم متون دینی (تأویل)، آورده‌های پرباری در ساخت تمدن اسلامی دارد. همچنین در ادامه دلایلِ تحقق نیافتن تمدن مطلوب براساس عرفان اسلامی، به‌رغم وجود آورده‌های پربار تمدنی بررسی خواهد شد.

تعطیل در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393  شماره72

عرفان اسلامی یا عرفان انحرافی؟

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1402 فروردین 1402-351

وحدت وجود در عرفان اسلامی

نویسنده: رقیه ظفری ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1389 25.26

کارکرد حدیث در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: جستار » سال 1390 29و30 (ویژه قرآن و حدیث)

اسم الاهى در عرفان اسلامى

نویسنده: سعید رحیمیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45

حقیقت قلب در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره4

اصالت عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

جهانشمولى عرفان اسلامى*

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15

نظریۀ «خون خدا » در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 172

نظریه «خون خدا » در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 (پياپي 172)، مهر و آبان 1397 شماره4
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397